Muskler mot elkraft opp til Klompen

EFFEKTIVT: Elsykkelen er en rimelig effektiv måte å ta seg fram på. med en marsjfart på inntil 25 kilometer i timen legger du fort vanlige syklister bak deg.

DUELLEN: Petter Vassli med elsykkel møtte Kim Riseth til duell opp Klompen.

Flere nyheter

Har samlet inn over 11.000 for at vanskeligstilte barn skal få en god jul

Linnea (8) er årets julenisse

Har samlet inn over 11.000 for at vanskeligstilte barn skal få en god jul

Linnea (8) er årets julenisse

Voldsbruk mot lærere i Nærøy blir sak for kommunestyret

Slår og spytter på lærere

Gatelys i grendene er dyrt for små grendelag

Lys tapper kontoene

Hvor effektiv er egentlig en elsykkel? For å finne svaret lot NA innehaver av Namsos sykkelsenter, mosjonist og el-syklist Petter Vassli, prøve seg mot NA-redaktør og erfaren landevegssyklist Kim Riseth fra Bastionen opp til Klompen.

NAMSOS: Ikledd joggesko og dongeribukse suste Vassli på sin el-motoriserte sykkel lett fra den lycra-kledde redaktøren på superlett racersykkel med karbonhjul.

– Helt sjanseløs, men jeg trodde ikke han skulle sykle fra meg så lett, medga Riseth andpusten, etter å ha blitt klokket inn til toppen av Klompen inn på noe over fire minutter, 50 sekunder etter Vassli.

Mann mot mann

Hvis du bruker for eksempel Google maps og plotter ruta er den på omkring 1,1 kilometer. Det er anslått en gangtid opp til fots på 14 minutter.

Ifølge sikre kilder er det tidligere tråkket til toppen på i underkant av fire minutter.

Er det da mulig for en vanlig mosjonist med elektrisk assistert sykkel å sykle til toppen uten å stå av, og gå seirende ut av duellen mann og elsykkel mot mann og klassisk sykkel?

Begge deltakerne mente de burde ha en rimelig sjanse til å slå motstanderen, selv om forutsetningene var svært ulike både når det gjaldt sykkel og treningsgrunnlag.

Utfordringa

Omkring 1.100 meter bortimot sammenhengende motbakke fra Bastionen/Sverres gate (for å få hjulene i gang inn i bakken) til Klompen. En stigning på 114 høydemeter eller stigningsprosent på omkring ti i gjennomsnitt. Brattere enn de bratteste fjelletappene i Tour de France (om enn en del kortere).

Utfordrer: Petter Vassli, innehaver av Namsos sykkelsenter, trener old boys fotball en gang i uka, mosjonssyklist uten nevneverdig konkurranseerfaring på to hjul de siste 15 årene. Sykkel: Focus elsykkel. Vekt: cirka 25 kilo, turklar med bagasjebrett, lykt, støtte, hydrauliske skivebremser, dempegaffel og batteripakke. Batterieffekt: 17A/36V – 612 Wh. Rekkevidde/topphastighet: 205 kilometer/25 km/t. Pris cirka 29.000 kroner.

Motstander: Kim Riseth, sjefredaktør i Namdalsavisa, ivrig syklist og tidligere blant annet innehaver av rekorden for lag i den store styrkeprøven Trondheim-Oslo med SK Rye som syklet på tiden 13.28.48 på de 540 kilometerne i 2005 (40 km/t i snitt). Var også på laget som fortsatt har rekord på den 300 kilometer lange Vätternrunden i Sverige (46 km/t i snitt). Sykkel: Bianchi konkurransesykkel for landeveg, vekt omkring sju kilo. Pris ca. 50.000 kroner.

Duellen

Riseth tok starten ut fra Bastionen og hadde allerede et par sykkellengder på Vassli da de passerte Skolegata i bunnen av stigninga, ved passering Fredriksbergsgate etter omkring 150 meter hadde Vassli tatt inn noe av forspranget og rytterne kjempet skulder ved skulder med Riseth et halvt hjul foran. Deretter var det ikke lenger noen konkurranse. Da rytterne passerte Barnas Hus barnehage var duellen allerede i realiteten avgjort. Avstanden økte jevnt og trutt opp til Groftskaret og lederen kunne gløtte over skuldra og se at konkurrenten var borte. Resten av turen opp Fjellvegen ble en ren parademarsj for vinneren som ble klokket i mål (uoffisielt) på tre minutter og 24 sekunder.

– Det var faktisk mye tyngre og tøffere enn jeg trodde, sa en andpusten vinner da han sto på toppen.

Mens konkurrenten slet seg opp de siste meterne til parkeringsplassen på toppen av Klompen,

– Jeg tråkket det jeg var god for, sykkelen hjelper deg, men den sykler ikke opp alene, så det var rimelig tungt hele vegen, innrømmet mosjonisten Vassli etter å ha forsert monsterbakken på ny løyperekord.

– Det svir i låra, men like mye i æresfølelsen for en landevegssyklist å bli slått av en sykkel med støtte og bagasjebrett. Jeg må vurdere å stille med en sånn på neste sykkeltrening, fastslår Riseth.

Les mer om:
Mer å lese på Namdalsavisa: