Leserbrev: Hvor er gangsynet?

Bildetekst Bildetekst

Bildetekst Bildetekst

SAMSTEMT: Fylkesrådet ledet av Anne Marit Mevassvik (Ap) vedtok forslaget fra Tor Erik Jensen (h) om å klage på vedtaket om å tillate butikk ved bensinstasjonen øst for Fv 17 på Bangsund.

Jeg har med stor interesse fulgt debatten om plassering av ny butikk på Bangsund. Med 38 års erfaring og over 4000 mil i året som trafikklærer mener jeg at jeg kanskje kan si noe fornuftig.

At fylkesråden ikke ser skogen for bare trær er kanskje ikke så rart, mange byråkrater har det sånn. Men når ledere i Statens vegvesen begynner å uttale seg om trafikksikkerhet på steder man sikkert bare har passert i bil eller sett på kart er grensen nådd for min del.

Alle som bor på Bangsund vet at følgende skjer når folk skal til YX eller ta bussen til Namsos:
Folk som kommer fra Smimoveien sykler eller går rett over Fv. 17. Folk som bor mellom Smimoveien og avkjøringa til Bangsund sentrum krysser Fv. 17 på samme plass. De som skal ta bussen til Namsos fra busslomma nedenfor barnehagen krysser veien fra busslomme til busslomme.

Gangfeltet blir ikke brukt, det er for tungvint. De som kommer sørfra over Bognabrua krysser veien når det er slutt på autovernet på motsatt side. Dette gjelder alle, voksne og barn, syklende og gående.
 

Må det skje en ulykke før noen tar ansvar og begynner å tenke? Dette er fakta og vil sannsynligvis fortsette hvis ingenting blir gjort. Hva kan vi gjøre med dette, og vil det koste skjorta?
 

Svaret er enkelt: Det må bli 40-sone på hele strekninga!

Men i motsetning til fylkestingsrepresentat Marita Ramberg Røthe tror jeg det trengs to opphøyde gangfelt. Ett for gående og syklende fra sør, og ett for de andre. Kan ikke tenke meg at folk som kommer over Bognabrua gidder å vente til de kommer til Smimoveien for å krysse fylkesveien.
 

Dette kan ordnes uten de store utgifter, og da snakker vi sikkerhet for myke trafikkanter, seksjonsleder Helgar Sætermo. Hvor er gangsynet?

Til slutt vil jeg si til alle som er opptatt av forkortet kjøretid mellom Namsos og Steinkjer, at joda, kjøretiden vil faktisk øke med mellom 5 og 10 sekunder hvis forslaget gjennomføres. Men hva har det å si i forhold til økt trafikksikkerhet? Dessuten åpner den nye veien snart, og da sparer vi mange ganger 10 sekunder?
 

Mer å lese på Namdalsavisa: