Namsos-politikere stiller opp for Bangsund-samfunnet

Politikere: – Vi er ikke valgt bare for å si ja til alt administrasjonen foreslår. Vi må ta selvstendige vurdering. Det er politikerne som bestemmer, sier tidligere ordfører Kåre Aalberg (til høyre) sammen med ordfører Morten Stene og kommunestyre- og fylkestingsrepresentant Randi Dille. FOTO: BJØRN TORE NESS

Politikere: – Vi er ikke valgt bare for å si ja til alt administrasjonen foreslår. Vi må ta selvstendige vurdering. Det er politikerne som bestemmer, sier tidligere ordfører Kåre Aalberg (til høyre) sammen med ordfører Morten Stene og kommunestyre- og fylkestingsrepresentant Randi Dille. FOTO: BJØRN TORE NESS

Verken fylkesadministrasjonen eller Statens vegvesen må få avgjøre framtida for Bangsund-samfunnet.

BANGSUND: – Vi er ikke valgt bare for å si ja til alt administrasjonen foreslår. Vi må ta selvstendige vurdering. Det er politikerne som bestemmer, sier Kåre Aalberg (SV).
 

Den tidligere Namsos-ordføreren stiller opp for Bangsund-samfunnet sammen med ordfører Morten Stene (Ap) og Randi Dille (Sp), som er med både i kommunestyret og fylkestinget.
 


De tre representantene for det rødgrønne flertallet i Namsos er sterkt uenige med fylkesrådet og Statens vegvesen som sier nei til Prix-butikk øst for Fv 17 på Bangsund.
 

Et samlet fylkesråd bestående av leder Anne Marit Mevassvik (Ap), Terje Sørvik (Ap), May-Britt Lagesen (Ap) og Tor Erik Jensen (H) står bak vedtaket om å klage på tillatelsen.

– Lytter til Vegvesenet

– Dere skylder ensidig på samferdselsråd Jensen?
– Nei. Men Jensen følger lojalt Vegvesenet og fylkesadministrasjonen og får støtte fra resten av rådet.




– Rådmannen i Namsos har også gått imot å gi tillatelse?
– Ja. Og rådmannen har lyttet til Statens vegvesen. Det gjør også vi.
– Vi legger stor vekt på trafikksikkerhet og foreslår at det innføres fartsgrense på 40 km gjennom Bangsund.
 

– Dette fører til 10–15 sekunder økt kjøretid til og fra Steinkjer. Det må vi akseptere for at Bangsund skal bestå som et levende tettsted også i framtida, mener ordfører Morten Stene.

– Leter etter argument

De tre har vanskelig for å forstå hvorfor Bangsund skal behandles annerledes enn andre tettsteder i fylket.
De viser til at Vegvesenet aksepterte ny Prix-butikk med avkjøring til fylkesveg på Straumen i Inderøy.
– Trafikken der er cirka den samme som på Bangsund, påpeker Aalberg.
 

  • Les også:

    Fylkesråd Tor Erik Jensen reagerer på Bangsund-kritikk

    – Rammer personlig

    – Kritikken mot meg personlig føles urettferdig og ubehagelig, sier fylkesråd Tor Erik Jensen, som stilles til ansvar for at Bangsund risikerer å miste butikken.


Hvis Bangsund-samfunnet skal utvikle seg med næringsvirksomhet, må det i hovedsak skje på østsida av Fv 17.
– Alt ligger til rette for etableringer på området som er oppfylt med masse fra Bangsund-svingene. Jeg skjønner ikke at det skal være verre å tillate virksomhet på Bangsund enn andre steder. På meg virker det som det letes etter argumenter for å si nei, mens ja-argumentene utelates, sier Sp-politiker Randi Dille.

Mer å lese på Namdalsavisa: