Velstand som går på helsa løs

FALSK FASADE?: I «Folkehelsa» møter vi en familie som tilsynelatende har alt, men som sliter med å prate sammen. Erik Bauck Bårdstu (foran), Kristoffer Veiersted (fra venstre), Mira Dyrnes Askelund, Julie Moe Sandø og Lina Hindrum spiller i Carl Frode Tillers skuespill, som har premiere torsdag og som deretter legger ut på turne rundt om i fylket.

FALSK FASADE?: I «Folkehelsa» møter vi en familie som tilsynelatende har alt, men som sliter med å prate sammen. Erik Bauck Bårdstu (foran), Kristoffer Veiersted (fra venstre), Mira Dyrnes Askelund, Julie Moe Sandø og Lina Hindrum spiller i Carl Frode Tillers skuespill, som har premiere torsdag og som deretter legger ut på turne rundt om i fylket.

NYE VEGER: For Carl Frode Tiller har det å skrive skuespill vært en lærerik prosess, som han tar med seg videre i sitt forfatterskap.

TURNEKLAR: Regissør Maren Elisabeth Bjørseth og teatersjef Ketil Kolstad ser fram til å presentere «Folkehelsa» for trønderne.

Rikdom er ikke ensbetydende med lykke. Mandag fikk forfatter Carl Frode Tiller se første smakebit av «Folkehelsa».

VERDAL: – Jeg følte meg litt snytt, siden jeg ikke fikk sett det ferdig, sier Carl Frode Tiller.

Han må som oss andre vente til torsdag – når det er klart for premiere av «Folkehelsa», namsosforfatterens første skuespill, som han skrev i 2007.

– De har valgt en litt annen innfallsvinkel enn forrige gang. Ut fra det vi fikk se i dag, ser det veldig lovende ut, sier Tiller etter seansen på Aulaen på Verdal.

«Folkehelsa» er et tragikomisk kammerspill, der handlinga er lagt til en tilsynelatende vellykka familie i Trondheim. Silje og mannen Egil har det meste – penger, hus og barn.

Likevel er det noe som skurrer. Ifølge Tiller kan «Folkehelsa» ses på som et bilde på det moderne, overmette Norge – der velstand ikke trenger å bety det samme som lykke.

– For meg har det vært interessant å gå inn i karakterene, prøve å forstå dem og hvorfor de gjør som de gjør, sier han.

Flere prosjekter på gang

De oppmerksomme kan kanskje kjenne igjen deler av innholdet i «Folkehelsa» fra «Innsirkling»-bøkene hans.

– Det er åpenbare likheter, men få som har kommentert det. Måten jeg skriver på er ganske dramatisk. Å skrive skuespill er artig, men samtidig litt skummelt. Du gir fra deg stoffet, og vet aldri helt hva som gjøres med det. Samtidig er det lærerikt – du er nødt til å skrelle vekk alt som er unødvendig.

Tiller har fått opp øynene for å skrive for teater og er inne i en kreativ periode. Til høsten settes «Kven er redd» opp på Det Norske Teatret, som blir hans andre skuespill. Samtidig har han påbegynt en helt ny roman.

– Det føles godt å jobbe med noe nytt, etter ti år med «Innsirkling». Jeg leter stadig etter nye former å skrive på, sier han.

Avslutter med stil

«Folkehelsa» ble først framført i anledning Trondheim Open i 2007. Siden har ingen rørt manuset, før Ketil Kolstad begynte som teatersjef på Nord-Trøndelag teater i 2011.

– «Folkehelsa» var det første stykket jeg bestemte meg for å gjøre på Nord-Trøndelag teater. Det er altfor godt til å ligge i ei skrivebordsskuff, sier Kolstad.

Det måtte nærmere fire år til før oppsetninga ble en realitet. En bedre måte å avslutte sitt åremål på, kan ikke teatersjefen forestille seg.

– Jeg er stor fan av Carl Frode Tiller. Han er en fantastisk forfatter som skriver tekster med kvaliteter som gjør seg godt for scenen. Kombinert med et sterkt ensemble på scenen, gjør at jeg trygt kan si at jeg avslutter med drømmestykket, sier han.

Regissør Maren Elisabet Bjørseth fra Stjørdal sier det har vært interessant å få lekt seg med universet til namsosingen.

– Det er mørkt og mye grums i det meste Tiller skriver om, men også mye banalt og morsomt. Det har vært veldig artig å jobbe med stykket, sier hun.

«Folkehelsa» får premiere på Stjørdal kino torsdag. Ensemblet skal besøke fire steder i Namdalen under turneen. Disse er Snåsa samfunnshus (27. april), Flerbrukshallen i Flatanger (28. april), Kultur- huset i Namsos (4. mai) og Nærøy Kulturhus (5. mai).

Mer å lese på Namdalsavisa: