– Vi klarte det

Med alkoholfri champagne, markerte de involverte i bygginga av verdens største forflate i betong at den er ferdig og på tur til Aqua Nor.

DE KLARTE DET: Denne gjengen har hovedansvaret for at verdens største forflate i betong er utviklet, prosjektert, finansiert og bygget i Ytre Namdal. Fra venstre: Leder for forprosjektet Bjørn Egil Sørensen, dokkansvarlig Geir Blengslid, byggeleder Mauri Lappalainen, betongekspert Asbjørn Tømmervik, anleggslederne Jesper Andersen og Nils Borgen, styremedlem Stein Okstad og daglig leder Jørn Otto Røed.

arkiv

OTTERSØY: – Vi hadde som mål at vi skulle klare å få flåten ferdig til Aqua Nor, og det klarte vi, sier daglig leder Jørn Otto Røed i Moen Kraftbetong AS.

Men det var ikke med stor margin.

– Her jobbes det til det siste slutt. Det er noen karer som skal gjøre siste finpuss på transporten ned til messa i Trondheim, forteller Røed.

Vekker oppsikt

– Det er knyttet store forventninger til foringsflåten, eller foringsplattformen som vi gjerne vil kalle det på messa. Den er av mange allerede nevnt som den største nyvinninga som skal vises fram, forteller Bjørn Egil Sørensen fra DBSC, som hadde hånd om prosjektet til den praktiske bygginga startet første februar.

Den 2.800 tonn tunge flytende konstruksjonen er spekket med nye tanker og ideer som mange er spente på. Men ingen kjøper er klar.

– Vi har allerede hatt interessenter hit for å se på den, og vi regner med at flere vil om bord i løpet av dagene messa varer, sier Røed som er rimelig sikker på at noen vil slå til.

– Vi har ikke gjort noe forsøk på å selge den. Vi vil at folk skal få komme om bord for å se på dimensjonene og på hva vi har fylt den med først.

Under Aqua Nor vil det bli et arrangement om bord der de venter et sted mellom 200 og 300 gjester.

Krevende byggverk

Alle som har vært involvert i prosessen fram mot ferdig plattform får skryt.

– Det har vært utfordringer undervegs, men sammen har vi klart å finne løsninger. Faktisk vil jeg si at denne bygginga har tilført Ytre Namdal utrolig mye kompetanse som vi vil ha glede av i mange år, sier Røed.

Ikke minst gjelder det kompetanse på betong.

– Den aller største utfordringa har vært å levere akkurat den rette betongkvaliteten til et slikt byggverk. Her har Jørn Otto Røed og hans bedrift Nærøysund Kraftbetong levert kvalitet i verdensklasse. Uten det så hadde vi ikke klart dette, sier byggeleder Mauri Lappalainen i NIB AS før sleper ble koblet på–og den 48 timer lange seilasen til Trondheim kunne starte.