Flere bilbranner de siste årene

Han skulle bare varme opp sjefens mercedes...

UTBRENT: Anleggsleder Per Ove Strømme måtte tømme hele fire pulverapparat for å få slokket da sjefens bil tok fyr på Namdalseid tirsdag morgen. FOTO: BJØRN TORE NESS

UTBRENT: Anleggsleder Per Ove Strømme måtte tømme hele fire pulverapparat for å få slokket da sjefens bil tok fyr på Namdalseid tirsdag morgen. FOTO: BJØRN TORE NESS

TOTALSKADD: Mest sannsynlig begynte det å brenne inni dashbordet på den 13 år gamle Mercedesen.

Han skulle bare avise sjefens bil da han plutselig oppdaget at røyken veltet opp og kjøretøyet sto i fyr.

NAMDALSEID: Ved 07.30 tida tirsdag morgen meldte politiet om en bilbrann på Namdalseid. Det var tredje meldinga fra fylket i løpet av kort tid denne høstmorgenen.

Nattefrosten har gjort sitt inntog i Namdalen, og mange har bilen stående på tomgang for å slippe å skrape is. Slik som Per Ove Strømme på Namdalseid.

– Bilen sto og gikk på tomgang for å bli aviset og hadde vel stått slik i omkring ti minutter da jeg oppdaget at det kom mye røyk fra den, forteller anleggsleder Per Ove Strømme som arbeider med nye Årgård bru.


Omkring 3.500 årlig


Statistikken viser at de siste årene har antallet bilbranner økt jevnt og trutt. I 2005 ble det meldt inn 2.600 bilbranner til forsikringsselskapene mens det i 2014 brant omkring 3.500 biler.

Teoriene er mange, og ser en bort fra brannene som åpenbart er påsatt, er det elektriske anlegget en gjenganger i de sakene som blir undersøkt eller etterforsket.

– Inntrykket mitt ut fra den erfaringa jeg har, er at årsaken er nokså tilfeldig. Både med tanke på tida på året, alder på kjøretøyet, og også hvordan og hvorfor branner i kjøretøy oppstår, sier takstmann Terje Grubbmo i Namsos.

Han sier likevel at elektriske feil er en vanlig årsak, det samme er brann forårsaket av motorvarmere og dieselvarmere.

– Men vi snakker likevel om et ganske lite antall kjøretøybranner totalt per år i vårt område, slik at det er egentlig ikke mulig å peke ut noen spesielle gjengangere av skader, sier han.


Fire pulverapparat


På Namdalseid gikk det bra, ingen ble skadet.

– Vi fikk opp panseret og koplet av strømmen. Det gikk vel med fire pulverapparater, slik at fikk slokket brannen ganske raskt. Da brannvesenet kom kunne de bare sjekke at faren var over, sier Strømme.

Han har ingen formening om hva som forårsaket brannen.

– Ut fra hvor røyken veltet opp og sot på frontruta, ser det ut som om det har tatt fyr inni dashbordet et sted, uten at jeg kan si det sikkert, sier han.

– Og dette var sjefens bil?

– Ja, en ikke alt for gammel Mercedes, men jeg er usikker på modellåret, sier han.

Ifølge kjøretøyregisteret er det en 2002 modell Mercedes ML.

Mer å lese på Namdalsavisa: