Roper etter «bælgen»

TIDLIG UTE: Prudence gjorde seg tidlig bemerket med å blande instrumenter fra folkemusikken inn i rockemusikken. Her fra Roskilde der Terje Tysland, sammen med blant andre Kaare Skevik jr. (til høyre), studerer restene av et ødelagt trekkspill. Tysland gjorde det til sitt varemerke å dra trekkspillet i to på slutten av konsertene.  Foto: Knut Utler

TIDLIG UTE: Prudence gjorde seg tidlig bemerket med å blande instrumenter fra folkemusikken inn i rockemusikken. Her fra Roskilde der Terje Tysland, sammen med blant andre Kaare Skevik jr. (til høyre), studerer restene av et ødelagt trekkspill. Tysland gjorde det til sitt varemerke å dra trekkspillet i to på slutten av konsertene.  Foto: Knut Utler

Flere nyheter

Se bildeserie fra julekonsert

Ingen lager jul som D.D.E.

Har samlet inn over 11.000 for at vanskeligstilte barn skal få en god jul

Linnea (8) er årets julenisse

Har samlet inn over 11.000 for at vanskeligstilte barn skal få en god jul

Linnea (8) er årets julenisse

Voldsbruk mot lærere i Nærøy blir sak for kommunestyret

Slår og spytter på lærere

Terje Tysland hadde et ønske om å spille trekkspill som Jimi Hendrix spilte gitar. Resten er trøndersk musikkhistorie.

NAMSOS: Fredag er det på dagen 40 år siden Prudence sa takk for seg på Studentersamfundet i Trondheim.

– Jeg husker det hele som litt vemodig. Samtidig var det en gledens dag. Vi hadde på mange måter nådd våre mål for bandet, og hadde ambisjoner om å gå videre med prosjekter på hver vår kant, sier Terje Tysland.



TIDLIG UTE: Prudence gjorde seg tidlig bemerket med å blande instrumenter fra folkemusikken inn i rockemusikken. Her fra Roskilde der Terje Tysland, sammen med blant andre Kaare Skevik jr. (til høyre), studerer restene av et ødelagt trekkspill. Tysland gjorde det til sitt varemerke å dra trekkspillet i to på slutten av konsertene.  Foto: Knut Utler

 

Fra Mediå til Hendrix


Året etter kom resultatet fra konserten, i form av liveplata «11/12-75». Samme år ble namsosbandet tildelt Spellemannprisen for årets gruppe.

– Avslutningsturneen var den første vi faktisk tjente penger på. Pengene gikk med til å betale gjeld fra tidligere turneer. Da vi først hadde gitt oss, fikk vi endelig et klapp på skuldra, ler Tysland.

Mange mener Tysland har mye av æren for selve lydbildet for musikken som ofte forbindes med vår landsdel. Trekkspillet var på mange måter selve safranet i trønderrockgryta – et krydder som ga Prudence, som stort sett var inspirert av rockemusikken fra USA og England, en distinkt egenart.

Tysland husker godt sitt første instrument – et trekkspill av det italienske merket Castelfidardo. I dag er det utstilt i Opplevelsessenteret for trønderrock på Rock City. Da han var ni-ti år tok han trekkspilltimer hos faren til Ole Mediå i Vika i Namsos, i tillegg til brevkurset «Henschiens trekkspillstudio». Her lærte unge Tysland seg både teori og noter, noe svært få kunne slå i bordet med på den tida. Så oppdaget han Jimi Hendrix. Som 15-16-åring dro Tysland til sjøs, med gitaren på slep, og la igjen trekkspillet heime i Namsos.

– På kafebarer og musikkbuler i Louisiana og Mississippi var det ofte musikere som spilte trekkspill, noe jeg den gang syntes var veldig sært. Jeg fikk assosiasjoner til Namdalen og gammeldans på fest – det var ikke spesielt artig, minnes Tysland.

Noen år senere, tilbake i Namsos, var Prudence på jakt etter nye impulser.

– Vi hadde lyst til å bringe norske røtter inn i musikken vår, så vi ikke bare ble en annen kopi av band fra utlandet. Jeg tror vi satt heim til Åge og hørte på The Band da ideen med trekkspill kom opp. Da kom jeg plutselig på at jeg kunne jo spille trekkspill, sier Tysland.


"The Band marsjerte foran og viste at det var lov å tenke nytt.

Terje Tysland

Trekkspill-pioner i norsk rock


Sammen med fløyta til «Prikken» Wallum og mandolinen til Johan Tangen ble trekkspillet varemerket til Prudence.


Møter sitt forbilde


– Målet mitt var å spille trekkspill som Jimi Hendrix spilte gitar – rått og brutalt. Starten av 70-tallet var også riktig tida å eksperimentere med ulike musikk- sjangre på. Publikum så også ut til å like linken mellom folkemusikk og rock 'n roll, forteller Tysland.

The Band, med Garth Hudson på trekkspill, var altså avgjørende for at Prudence fant sin nisje i musikkhistorien.

– Hudson var et forbilde, en veldig dyktig musiker. The Band og cajun- musikken marsjerte foran og viste at det var lov å tenke nytt. Prudence var ikke alene om å gjøre det samme i Norge, men vi var vel tidlig ute, sier Tysland.

Lørdag får han endelig møte sitt forbilde, når både Hudson og Tysland inviteres til rockebad under Woodland, sammen med Bjarne Brøndbo og Terje Tranaas – to andre musikere som har gjort karriere med trekkspillet på magen.

Men først skal altså Prudences sagnomsuste avslutningskonsert for 40 år siden gjenskapes, når «11/12-75» hylles av en rekke artister, deriblant Garth Hudson. I 1975 var det Prudence som spilte låter av The Band. Nå skal The Band-legenden spille Prudence.

– Hva hadde du sagt om vi hadde fortalt deg dette i 1975?

– Da hadde jeg nok bedt deg om å kutte ut skitpraten, ler Terje Tysland.

Mer å lese på Namdalsavisa: