Priskrigen på julemat

(Foto: Stian Solum)

Foto: Stian Solum

Flere nyheter

Nummer ni på Beitostølen

– Et skikkelig kick!

Formo og Kværnø seiret i Tommy Gåsbakks minneturnering

De «gamle» fortsatt eldst

Adrian (18) ga alt for Namsos i lag-NM i judo

– Aldri kjent verre smerte


Priskrigen på julemat hardner til. Nå tilbys lokkevarer for en slikk og ingenting. Lavprisbutikkene selger surkål, gløgg, marsipan og julepølser med tap.

– For meg er det viktig at disse prisene gir folk som vanligvis ikke har så mye å rutte med, anledning til å skaffe seg litt ekstra julekos i førjulstida, sier landbruksminister Sylvi Listhaug (Frp) triumferende til VG. Hun hyller konkurransen og minner oss samtidig om at matvareprisene over tid har gått opp som følge av en svekket kronekurs.

Lederen i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, mener det er respektløst å selge julepølse til tre kroner stykket. Bartnes kommer med kraftig kritikk av VGs matbørs, som etter hans mening gir kunstig lav og uheldig prissetting. Han mener forbrukeren har relativt god mulighet til å sammenlikne priser i egen regi.

De store matvarekjedene innrømmer på sin side at VGs matbørs er en viktig driver for konkurransen. Vi merker oss at sjefen for Meny-kjeden, Vegard Kjus, mener prisdumpinga av julemat har gått for langt. Meny setter derfor prisene prisverdig opp til normalt nivå.

De lærde strides om hvor sunn konkurransen er i dagligvaremarkedet. Det er imidlertid et faktum at vi har fått færre og større aktører. Etter at Ica-kjeden måtte kaste inn håndkleet, er det i realiteten bare tre dominerende kjeder, med Norgesgruppen som den største aktøren med butikker som Meny, Kiwi og Joker. De to andre store aktørene er Coop og Rema. I tillegg kommer Bunnpris-butikkene.

Priskrigen på julemat er et eksempel på knallhard konkurranse matvarekjedene imellom. Politikerne har over lengre tid satt søkelyset på kjedemakta og den tøffe kampen om å få hylleplass i butikkene. Regjeringspartiene dropper ideen om å innføre en egen lov om god handelsskikk. I stedet satses det på å forsterke konkurranseloven og Konkurransetilsynets stilling overfor varehandelen. Det er neppe noen god løsning å opprette et eget handels- tilsyn. Jo flere kokker, desto mer søl.

Løsningen er mer åpenhet og bedre innsyn i dagligvarebransjen. Vi må ikke stirre oss blinde på billige lokkevarer. De er og blir lokkevarer. Den samla regninga er det uansett forbrukerne som må ta. Vi må heller ikke la oss lure av en populistisk landbruksminister.



Mer å lese på Namdalsavisa: