Prudence avrundet sin egen fest

Alle artistene på scenen under avslutninga

Alle artistene på scenen under avslutninga "Takk te dokk".Foto: Bjørn Tore Ness

En fullsatt sal ble vitne til en vital gjenoppliving av en av de mest myteomspunnede avslutningskonsertene i norsk rockehistorie. Og Prudence selv fikk æren av å avrunde festen.

NAMSOS: Det er veldig «namsosk» dette med å finne anledninger til å hylle hverandre. Vi har opplevd det før med artister som Terje Tysland, D.D.E. og Per Erik «Prikken» Wallum. Fredagens konsert med Prudence sin «11.12-75» blir sittende igjen som nok en høydare.

Når sangene fra Prudence sin avslutningskonsert på Studendersamfundet i Trondheim for nøyaktig 40 år siden skal gjenskapes, plukkes det fra øverste hylle. Det fortjener også plata og bandet som torsdag ble

Prudence tildelt kulturprisen i Namsos

– Dette er jo egentlig ganske stilig

Prudence ble torsdag kveld tildelt Namsos kommunes kulturpris 2015 – 40 år etter at bandet takket for seg.

.

  • LES OGSÅ:

    Her er Åges takkesang

    Da Prudence ble tildelt Namsos kommunes kulturpris torsdag kveld, takket Åge med en nyskrevet sang om sitt gamle band.


Selv de av oss som ennå ikke var påtenkt i 75, og det faktisk en del av oss i NTE Arena denne kvelden, fikk forventningsfull gåsehud da tonene til «Intro» og «Instrumental» fylte lokalet. Husbandet bestående av Kristoffer Finnanger Lysgård (gitar), Petter Vedvik Fjerdingen (gitar/mandolin), Harald Rossetnes (trommer), Kine Wallum (fløyte), John Håpnes (trekkspill) og kapellmester Eirik Øien (bass) har i alle fall lært seg hjemmeleksa si foran platespilleren.

- Dette er sterke saker

Tora Dahle Aagård fra Flatanger var første gjesteartist ut med «Kom igjæn kara», før sambygdingene i Steve Cooling tok over med «What Man Has Made of Man». Begge tøffe versjoner som fikk Prudence-medlemmene på hederspodiet til å glise.

- Fenomenalt, sa Åge, som tydelig satte pris på å se Per Erik «Prikken» Wallums datter, Kine, på scenen.

- Hun er så lik far sin når hun spiller. Dette er sterke saker.

Bror Stian Wallum tok så over mikrofonen med vakre «Sailor Song», en sang far Per Erik har skrevet. Med Johan Tangen på mandolin ble den et av mange høydepunkt.



Gitarflinkis Peer Gynt leverte en høyoktan og moderne versjon av «Can't Fail Blues» (Adrian Henry). Da var D.D.E.s versjon av «Æ e trønder æ» nærmere originalen, og allsangen var et faktum i NTE Arena.

- Jeg har lært to ting av Prudence. Å drikke og hvordan man ikke skal disponere pengene, sa Bjarne Brøndbo etter opptredenen.

For Åges del er det ikke så «Langt igjæn te Royal Albert Hall», men for Prudence i 1975 var tanken utenkelig. Anders Jektvik leverte uansett en svært solid versjon av klassikeren.

Scott med «Drunk And Happy»

Så har vi kanskje kommet til platas rareste øyeblikk, «Drømmen om grisen», etterfulgt av den søte og nærmest pønka «På botne e vi ganske lik». Nullskattesnylterne er riktige menn for denne jobben, spesielt når de har med seg supervikar Knut Schreiner (Turboneger/Kåre And The Cavemen) på gitar.

Schreiner kunne fortelle at har hørt mye på Prudence og plata «11.12-75».

- Prudence var store da jeg vokste opp, også lenge etter at de ga seg.

«Mild Grey Fog» med Grannes og «I'm Freezing» med Thomas Brøndbo fortsatte løpet, før Claudia Scott entret scenen. Hun hadde fått oppgaven med å tolke Tysland-sangen «Drunk and Happy», noe hun gjorde på en svært god måte.

Hudson bak tangentene

Så var det klart for «The Shape I'm In», The Band-låta Prudence hadde på repertoaret for 40 år siden. På scenen, godt gjemt bak orgel og en stor hatt satt selveste Garth Hudson. Med en energisk Amund Maarud og Ida Jenshus på scenen ble låta et nytt høydepunkt.

Hudson ble sittende ut konserten, og levde litt sitt eget liv der bak tangentene, og 78-åringen tok gjerne en egen jammerunde mellom låtene.

Knut Schreiner entret igjen scenen på «Bilbo & Frodo». Sammen med husbandet og nevnte Hudson ble det en forrykende oppvisning i hvordan å traktere instrumentene på en nesten Tolkien-magisk måte.

Jubilantene entret scenen

«I Hope We Never Get Too Serious About the Music» sang Prudence i 1975. Kanskje var det derfor de takket av for 40 år siden. Musikerne på scenen i Namsos fredag kveld var i alle fall seriøse, selv om ikke det gikk utover humøret. Amund Maarud fikk besøk av den samiske rapperen Slincraze, og det ble en fin kominasjon.

Den selvsagte avslutninga med «Takk te dokk» ble framført med alle aktører på scenen, med Stian Wallum, Line Aleksandersen og Ida Jenshus som forsangere, og William Hagvaag på gitar, som i en liten periode (1971) spilte i nettopp Prudence.

Og heldigvis fikk mange det de hadde håpet på, da Prudence selv entret scenen etter den velfortjente applausen. «14 Pages» var ikke med på «11.12-75», men ble likevel en naturlig avrunding på en festaften som det sikkert tar minst 40 år å glemme.








Mer å lese på Namdalsavisa: