Namdalske aktører til Reiselivsmessen Oslo 2016

– Et fat med det beste

TIL OSLO: Inge Staldvik driver Skjenkestova i Skorovatn. Nå skal han til Oslo å delta på Reiselivsmessen 2016.

TIL OSLO: Inge Staldvik driver Skjenkestova i Skorovatn. Nå skal han til Oslo å delta på Reiselivsmessen 2016.

TIL OSLO: Linn Ofstad fra Foreningen Namdalskysten.

Flere nyheter

Fornyet åremål og nominasjon til gjev pris

En god dag for Petter

Fylkesleder i Norsk forbund for utviklingshemmede reagerer

– Trist og diskriminerende

Leka og Bindal kan få fortsette som selvstendige kommuner

«Jeg er så rørt at nå renner tårene»

Inge Staldvik fra Skjenkestova i Skorovatn er blant aktørene fra Namdalen som er i Oslo for å fronte lokale råvarer.

OSLO: – Vi må jo prøve å få turistene til å komme til Namdalen, forteller Inge Staldvik.

Han er i Oslo denne uka, og fra fredag til søndag blir han å finne i Telenor Arena der han skal lokke turister til Skorovatn og andre destinasjoner i Namdalen.

– Målet med deltakelsen min på Reiselivsmessen 2016 i Oslo er å få flere til fjords, bygd og fjells i Namdalen, sier han.


På messa for første gang


Staldvik er ikke alene fra Namdalen. Visit Namdalen, Linn Ofstad og Renate Strand – som representerer Foreningen Namdalskysten – med en elev fra Ytre Namdal videregående skole som skal ta fagbrev i resepsjonsfag, deltar også på messa. I tillegg blir fiskeboller fra Rørvik Fisk og badsturøkt skogsgris fra Brattlia Økogård å finne i Telenor Arena i helga.

– Dette er første gangen jeg deltar på Reiselivsmessen, så det blir veldig interessant å se hvordan det er. Vi er mange fra Namdalen som deltar, både fra ytre, indre og midtre strøk. Det er veldig positivt for Namdalen å kunne reklamere utenfor Trøndelag, mener Staldvik.


– Mellom to stoler


Det er Reiseliv Oslo som arrangerer messa, og bakgrunnen er at det skal være en arena hvor destinasjoner fra hele verden er samlet på et sted for å vise seg fram til reiselystent publikum.

Her får folk en oppdatering på trender og nyheter, og i fjor ble messa besøkt av rundt 43.000 publikummere.

– Namdalen ligger jo egentlig mellom to stoler. Du har Nord-Norge som er en naturlig destinasjon for turistene, også har du Trondheim og Røros som mange besøker. Namdalen er en slags transportetappe, og dermed handler mye av dette om å få folk til å stoppe opp når de reiser gjennom Nord-Trøndelag og Namdalen, sier Staldvik.

– I helga har vi en kjempefin anledning til å vise fram til folk hva vi har å tilby i Namdalen.

Staldvik mener den direkte kontakten de får med publikum kan være avgjørende for at de velger akkurat Namdalen som reisedestinasjon.

– Mye handler om kontakten og hvordan vi framstår. Ettersom vi representerer hele Namdalen i Oslo i helga, så kan jeg nesten si at vi er et matfat med det beste fra Namdalen, smiler Staldvik.

Trøndelag har over 200 lokalmatprodusenter, og noen møter du i Oslo i helga.

Mer å lese på Namdalsavisa: