Publikum strømmer til kinoene for å se «Mannen fra Snåsa»

Filmregissøren er overveldet over responsen på filmen som like godt sørget for å berge økonomien til kinoen i Grong.

Suksess: Filmen om Snåsamannen går godt på kinoer over hele landet. Her er Joralf Gjerstad sammen med pasient Mira. FOTO: Speranza Film / Norsk Filmdistribusjon

Fornøyd: Joralf Gjerstad og Margreth Olin er glade for at så mange ser filmen på kino. FOTO: Norsk Filmdistribusjon/Speranza Film

arkiv

GRONG: – Filmen har vært en kjempesuksess. Den har ordna økonomien for Grong kino, så det har vært veldig bra for oss, sier kinosjef Magnus Vestvik.

I Grong endte de opp med å sette opp to ekstraforestillinger i tillegg til de to ordinære, og allerede har det vært etterspørsel om enda ei forestilling.

– Godt over 300 personer har sett filmen hos oss. Nå vurderer vi om vi kanskje setter den opp igjen nærmere påske, sier han. Også i Namsos har publikum strømmet til kinosalen.


– Definitivt en suksess


– Det har vært så å si fulle hus fra premieren og til nå, sier Roger Grande, avdelingsleder for kino og kultur.

– Det er definitivt en suksess. Alle skal se den, virker det som.

Grande tror det er den lokale tilknytninga som gjør at så mange ønsker å se filmen.


"Jeg trenger ikke leie noen inn i kinosalen.

Margreth Olin, filmregissør


– Veldig mange kjenner til Joralf Gjerstad, så dette er noe folk bryr seg om. I tillegg er det stor filmkunst av Margreth Olin, sier han.

Selv synes filmregissøren at det er veldig artig at så mange har gått på kino for å få med seg filmen.

– Det er svært gledelig dette her, ler Olin.

– I går fikk jeg melding fra noen i Namsos, som fortalte at det var så mange i kø at folk måtte snu i døra.

Får positive meldinger

Hun forteller at filmen har åpningsrekord på dokumentarfilm i Norge, og hun tror noe av grunnen er at mange har et forhold til Snåsamannen.

– Joralf har hjulpet folk over hele landet, og utrolig mange har lest om ham. Filmen gjør at folk får oppleve Gjerstad i behandlingssituasjonen, sier hun.

– Det er tydelig at filmen klarer å nå noen av dem som ikke går så ofte på kino, og det er fint for et filmhjerte.

Olin forteller at det er sjelden hun opplever liknende pågang.

– Jeg får meldinger fra folk som har sett filmen fire ganger allerede, så det er veldig hyggelig dette her, ler hun.

– Tidligere har jeg jobbet hardt mot spesielle målgrupper, men nå er det folket som velger filmen. Jeg trenger ikke akkurat å leie noen inn i kinosalen.