Arbeidsplasser kan gå tapt i Namsos

KAN MISTE JOBBEN: Arbeidstakere på Synnøve Finden-fabrikken i Namsos kan risikere å miste jobben dersom Tine får viljen sin og stopper lanseringen av Kongsgård-osten. FOTO: BJØRN TORE NESS
            (Foto: Bjørn Tore Ness)

KAN MISTE JOBBEN: Arbeidstakere på Synnøve Finden-fabrikken i Namsos kan risikere å miste jobben dersom Tine får viljen sin og stopper lanseringen av Kongsgård-osten. FOTO: BJØRN TORE NESSFoto: Bjørn Tore Ness

Dersom Tine får viljen sin, vil det få konsekvenser for arbeidsplasser i Namdalen. De ønsker nemlig å stoppe lanseringen av Synnøve Findens nye ost som snart skal være på markedet.

NAMSOS: I helga offentliggjorde Synnøve Finden at de vil utfordre TINEs 60-år gamle Jarlsbergost. Onsdag leverte Tine leverte en begjæring om midlertidig forføyning til Follo tingrett. Tine krever at det nye osteproduktet til Synnøve Finden ikke går ut i markedet uten at teksten på emballasjen endres, og at det ikke refereres til Jarlsberg i markedsføringen av produktet.

Kategoridirektør Magnus Tollefsen i Synnøve Finden sier til NTB at de må kaste store mengder ost dersom de ikke får selge de allerede ferdigpakkede varene.

Følger for arbeidstakerne

- Vi har 12-15 årsverk i Namsos og Alvdal som er knyttet til produksjonen og pakkingen av denne typen ost. Så det er klart at dersom Tine får stanset lanseringen, vil det få store konsekvenser for oss, sier produksjonsdirektør Øyvind Berg i Synnøve Finden.

Omtrent halvparten av disse årsverkene er i Namsos, hvor osten pakkes.

Konflikten går på at Synnøve Finden i sin markedsføring sier at den nye osten, som etter planen kommer i butikkene 22. februar, er en jarlsbergost-type. Osten som lanseres er av typen propion, som kjennetegnes av en nøtteaktig, mild smak og med store runde hull.

Skjønner ikke kritikken

- Det er jo ingen forbrukere som skjønner hva som menes med propion. Derfor beskriver vi osten som en type jarlsbergost, sier Berg.

Synnøve Finden stiller seg uforstående til kritikken fra Tine, og ønsker å gjennomføre lanseringen dersom Tine ikke får stoppet dem.

- Vi mener det er helt innenfor å gjøre slik vi har gjort. Tine ønsker konkurranse, men alt tyder jo på det stikk motsatte, fortsetter Berg. Han poengterer at smaken på deres nye ost er annerledes og egen sammenlignet med Tines Jarlsberg-ost.

- Et merke, ikke en type ost

Kommunikasjonssjef i Tine, Sindre Ånonsen, synes det er flott at det kommer nye produkter og innovasjoner.

- Det gir konkurranse, og det kommer forbrukeren til gode, sier han.

Det er ikke selve osten Tine kritiserer, men markedsføringen generelt og emaballsjen.

- Vi reagerer på at de bruker en merkevare eid av Tine til å markedsføre sin nye ost. Jarlsberg er ikke en type ost, men en merkevare registrert hos patentstyret i Norge og internasjonalt, forklarer Ånonsen.

Tine ønsker altså å stoppe lanseringen av osten med den emballasjen som de har i dag, på grunn av at de bruker "Jarlsberg"-navnet på emballasjen og i markedsføringen. Ånonsen sammenligner det med markedsføring av nye mobiltelefoner.

- En produsent som lanserer en ny mobil sier ikke at det er en iPhone-type telefon heller, sier han.

Mer å lese på Namdalsavisa: