Sosialt med skuter

Magnar Ånes (fra venstre), Sarita Heggedal, Sverre Govasli, Arnt Ole Aasen, Reidun Wold, Sissel Ånes, Bjørn Ånes, Roger Nordås, Ronny Aanes og Monica Sørli.

Magnar Ånes (fra venstre), Sarita Heggedal, Sverre Govasli, Arnt Ole Aasen, Reidun Wold, Sissel Ånes, Bjørn Ånes, Roger Nordås, Ronny Aanes og Monica Sørli.

Celine og Thomas Nordås på tur.

Utsikt fra Jamtfjellet mot Herringen

Bål og kaffekos.

Sissel Ånes og Magnar Ånes.

Hvordan bruker folk de nyåpna skuterløypene? Vi tok oss en tur fra Herringen til Jamtfjelltjønna for å undersøke nærmere.

Bjørnar Myrnes møter oss på parkeringa ved Herringen bygdahus. Vår lokale guide for dagen forteller at han tok opp studielån og kjøpte sin første skuter som 19-åring.

– Det ble en dyr skuter. Den brukte jeg mange år på å betale ned, sier han og ler. Men han hadde det mye moro med den. Nå gleder han seg over at de lovlige skuterløypene er på plass.

Vi trenger ikke å kjøre langt før vi treffer den første gruppa langs løypa. De har slått seg ned med bål og kaffe. Tom Aanes er godt fornøyd med åpninga av løypene.

– Det er jo en sensasjon, slår han fast.

– Det er veldig greit å få ting i ordnede former, legger Ronny Aanes til.

Men ting har tatt tid. Da Myrnes ble med i skuterforeninga i 1994 holdt de allerede på med å tegne inn lovlige løyper.

Spørsmålet er om de lovlige løypene vil få bort den ulovlige kjøringa. Myrnes tror at man får det bort frade plassene der det finnes løyper, men problemet er at Vefsn ikke har noe løypenett, slik det er i Grane og Hattfjelldal. Det blir neste steg på veien.

– Her ser jeg knapt et eneste skuterspor utenfor løypene, sier Ronny Aanes.

Den største fordelen med skuter, slik de ser det, er at flere kommer seg ut. Også skifolket bruker skuteren til å komme seg til nye plasser. «Det må være plass til alle» er mantraet som går igjen i samtalen.

Det er heller ikke noe ønske om et fullstendig frislipp blant skuterentusiastene, men de har et ønske om avgrensa friområder hvor man kan herje litt. Slik det finnes i Sverige.

Noe de har liten forståelse for, er Den norske turistforenings motstand mot skuter.

– Det er jo bare å se til Sverige og hva de har fått til der, mener Myrnes.

For mange er det sosiale grunner til at de setter seg på skuteren og kjører til skogs, hvor de treffer både kjentfolk og ukjente.

– Det er veldig fint for folk som ikke kommer seg ut ellers. Det er ikke alle som kan ta seg en skitur, sier Toril Herring, mens hun koser seg med en kaffekopp sammen med Knut og Gunn Forsmo.

– Vi kjører ikke nødvendigvis så langt. Vi fyrer opp et bål og drikker kaffe. Det sosiale er også viktig, sier Knut.

Turen går videre, og på veien treffer vi Per Ole Myrnes, som finpusser løypa. Det er noe som blir gjort hver søndag. Etter en kort prat går turene videre, til en ny bålplass, hvor folk koser seg med pølser og kaffe.

Dagens yngste skuterentusiast er Celine Nordås på fem år. Hun er på tur sammen med pappa Thomas. Hun synes det er gøy med skuter, men i dag er hun kun passasjer.

– Men hjemme har jeg min egen skuter jeg kan kjøre, sier hun med et stort smil.

For vår del er planen å komme oss opp til Jamtfjellet for å sjekke utsikta. Like før stigninga stopper vi ved minneplaketten etter skredet i 2010. En grei påminnelse om naturkreftene i området.

Naturkreftene får vi også kjenne på kroppen når vi nærmer oss toppen, med sterk vind og snøfokk. Vi bestemmer oss for å snu ved Jamtfjelltjønna og sette nesa mot bilen igjen.

Det er ingen tvil om at skuter er et nyttig redskap for å komme seg ut i naturen, og til plasser du ellers ikke ville ha dratt til. Nå er det opp til skuterfolket å vise at de kan ta det ansvaret de nå har fått.

– Dette er nok bare starten, slår Myrnes fast.

Det er heller ingen tvil om at det finnes motstand mot denne typen kjøring. Den norske turistforening har i flere år vært motstander av fornøyelseskjøring med snøscooter. En holdning som Brurskanken turlag støttet.

Når det likevel ble åpnet for kjøring er turlaget opptatt av at regelverket etterleves.

– Vi følger utviklinga i den nye ordninga, og dersom det skulle vise seg at den ikke etterleves, nødvendige kontroller ikke gjennomføres og dermed at intensjonene ikke oppnås, vil vi ta saken opp med de aktuelle kommunene på nytt, sier Tore Enga, leder for Brurskanken turlag.

Han viser også til foreningas høringsuttalelse til Vefsn kommune, hvor de skriver at Brurskanken turlag er opptatt av at naturen skal være mest mulig fri for motorisert ferdsel. Samtidig ser de at skuteren fører til at flere kommer seg ut i naturen. Derfor aksepterer de ordninga som et forslag til utprøving.

 

Mer å lese på Namdalsavisa: