Skiskader er ofte selvforskyldt

ANSVAR: - Det er den som kommer bakfra, som alltid har ansvaret for å unngå kollisjon, melder Frende Forsikring.
            (Foto: nn)

ANSVAR: - Det er den som kommer bakfra, som alltid har ansvaret for å unngå kollisjon, melder Frende Forsikring.Foto: nn

HUSK HJELM: Hjelm er det enkleste sikkerhetstiltaket for å redusere risikoen for hodeskader. Foto: nn

Flere nyheter

Premiere på årets russerevy i Grong

Lærerne fikk gjennomgå, til stor glede

Grong har akutt dårlig økonomi - rådmann ønsker kommunesammenslåing

Legger ikke skjul på hvor kuttene vil komme

Nytt parkeringssystem på flyplassene i Rørvik og Namsos

Digitalt og billettløst

Ni av ti skader i bakken skyldes at skiløperen faller selv.

NAMSOS: – Jo, flere i bakken, desto større er sjansen for at det går galt. Du må tilpasse fartS til det som skjer rundt deg, sier Heidi Tofterå Slettemoen i en pressemelding. Hun er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.

Hun viser til at nybegynnere er langt mer utsatt for skade, enn mer øvede alpinister og snowboardkjørere.

– Ni av ti skader i bakken skyldes at skiløperen faller selv. Seks av ti som skader seg i skibakken er menn, forteller Slettemoen.

Skader kne og hode

Ifølge statistikk fra Alpinanleggenes Landsforening (ALF) utgjør ulykker på alpinski 68 prosent av de rapporterte skadene, fulgt av 27 prosent på snowboard og to prosent på telemarkski.

– Kne er mest skadde kroppsdel fulgt av hode, sier Andreas Rødven, tidligere generalsekretær i ALF.

Sammen med skiforsker Arne Ekeland ved Martina Hansens Hospital har han publisert en stor studie av skader på ski- og snowboardkjørere i norske alpinanlegg.

Tall fra studien viser at det er dobbelt så mange kvinner som skader kneet, mens menn er mer utsatt for skulderskader enn kvinner.  

Sjekk bindingene

– Belastninga på knær og leddbånd etter flere timer på ski hver dag er heftig, spesielt om du er utrent, sier Rødven.

Han anbefaler å ta turen innom skiutleien for å få justert bindingene gratis.

– Bindingene må løse ut når de skal, og ikke når de ikke skal, sier han enkelt.

Preparering, nyslipte kanter og litt voks gjør også skiene lettere å kontrollere.

Koordineringsevne, styrke og oppmerksomhet reduseres i løpet av dagen.

– Mange unødvendige ulykker skjer mot slutten av dagen, når både beina og bakken er slitne. Avslutt heller aktiviteten før du har tatt deg helt ut. Og bruk hjelm, det er det enkleste sikkerhetstiltaket for å redusere risikoen for hodeskader, sier Heidi Slettemoen i Frende.

Unngå kollisjon

God oversikt over trafikken i løypa øker sikkerheten. Det er den som kommer bakfra, som alltid har ansvaret for å unngå kollisjon.

– Risikoen for å bli påkjørt er størst hvis du ikke er synlig. Ikke bli stående under hopp og heng, men kjør ut til siden, sier hun.

Åtte prosent av skadene i bakken skyldes kollisjon med andre, to prosent skyldes kollisjon med gjenstand.

Erstatning for skade

– Skulle du bli skadet i en påkjørsel i bakken, kan du søke erstatning fra den som kjørte på deg, eller hennes forsikringsselskap, sier Slettemoen.

Hun anbefaler en egen ulykkesforsikring, i tillegg til den som er inkludert i reiseforsikring, både for barn og voksne.

– Da får du god hjelp og erstatning ved alvorlige skader, om du eller barnet skulle bli medisinsk invalid eller ufør etter en ulykke. Selv om skaderisikoen er begrenset statistisk, er det svært tragisk for dem som får alvorlige skader, sier Heidi Slettemoen.

Ei undersøkelse Gallup tidligere har gjennomført for ALF viser at 1,3 millioner nordmenn oppsøker alpinanleggene en eller flere ganger i løpet av sesongen.

Mer å lese på Namdalsavisa: