Bjarne B. gir NTE strykkarakter

Åtte timer etter at fiberbredbåndet forsvant, var ledelsen i Bil1 Din på Skage like uvitende om hva feilen er og når den blir rettet.

FRUSTRERT: Bjarne Brøndbo er frustrert over at NTE verken retter feil eller kommer med informasjon.

arkiv

SKAGE: – Det er for dårlig. Langt under det jeg hadde forventet av NTE som generalleverandør i vårt område. NTE må ta ansvar når de gjør feil, mener Bjarne Brøndbo, daglig leder i Bil1 Din.

Onsdag omtrent midt på dagen, forsvant tilgangen til internett og telefoni for de 15 ansatte i bedriften på Skage.

Ettersom timene gikk, prøvde de å finne ut hva som var problemet – og ikke minst når feilen ville bli rettet.


Har ikke redegjort

Men NTE har ikke maktet å svare. Etter klokka 16.00 er alle muligheter for å komme i kontakt med selskapet stengt. Det synes Brøndbo er langt under pari.

– Jeg er avhengig av å planlegge neste arbeidsdag. Kan jeg forvente at feilen er rettet når 15 ansatte dukker opp på jobb torsdag morgen? spør Brøndbo som også taper store summer på at fiberbredbåndet er nede.

– Ja, vi taper anslagsvis 100.000 kroner per arbeidsdag på dette. Vi som bedrift blir kraftig rammet. Vi får ikke solgt noe uten telefon og internett, sier han.


Ikke tv eller nett

– Hva har dere gjort selv for å finne ut av dette?

– Vi ringte Adcom som i sin tur ringte NTE. Vi fikk vite at det var en feil på Skage, det er det hele. Nå i kveld er det ingen av NTEs kunder på Skage som har tv, telefon eller nettforbindelse. Folk vet ikke hva feilen skyldes engang. Jeg forventer av NTE som leverandør at de går ut med informasjon til kundene sine, sier han og legger til:

– Det er jo helt umulig å nå dem på telefon.


Fiberkabel gravd over

Tom Sandal, teknisk sjef i NTE Marked, opplyser onsdag kveld til NA at fiberbruddet på Skage skyldes graving.

– Vi har fått et omfattende brudd. Vi blir nødt til å grave opp kabelen for å komme til og skjøte fiberkabelen. Det er problematisk når det er tele i bakken, sier Sandal.

Han opplyser at entreprenøren tiner bakken utover kvelden og natt til torsdag. Gravearbeidene, regner Sandal med, vil ta til tidlig torsdag morgen.

– Vi har et mål om å ha gjort jobben til klokka 16.00 torsdag, kanskje før, men det er som sagt en omfattende skade å få reparert.


Beklagelig lang tid

– Skaden vil være reparert over et døgn etter at bruddet oppsto?

– Ja, det er lang tid, men det er vanskelig å få gjort det raskere, sier han.

– Hva med informasjonsplikten til kundene. Brøndbo reagerer på at det ikke er mulig å komme i kontakt med NTE?

– Vi har lagt ut driftsmelding om feilen på vår webside og på Facebook. Bedrifter som har servicelevelavtale får melding om feil og antatt rettetid, opplyser teknisk sjef Tom Sandal i NTE Marked.


PS! Etter at Bjarne Brøndbo sent onsdag kveld gjorde NTE oppmerksom på at gravearbeidet på bruddstedet var ferdig, bestemte selskapet seg for å sende arbeidere fra Steinkjer til Skage for å starte jobben med å skjøte kabel ved midnatt.  Reparasjonen av kabelen gikk kjapt og kl. 00.30 var feilen rettet på Skage.