25 år med planlegging for vegutbedring i Trolldalen

Fortsatt bratt og smalt i Trolldalen

I 25 år har vegmyndihetene arbeidet med planer for utbedring av Trolldalen. Lite praktisk har skjedd, og bergingsbilsjåfør Geir Kristiansen på Nye Folla Auto har hver vinter oppdrag med å hjelpe vogntog som sitter fast på vegstykket.

UTSIKTEN ER SKUMMEL: Fra førerhuset på en stor lastebil ser svingene i Trolldalen ekstra smale og skarpe ut. Bilene på tur opp som får problemer stopper ofte akkurat her.

25 år med snakk har ikke ført til utbedringer i Trolldalen.

FOLDEREID: 25 år etter den første planen om utbedringer i Trolldalen på Fv. 17 mellom Foldereid og Årsandøya er utfordringene akkurat de samme i dag. Både privatbilister og transportselskapene sliter med strekninga.

– Det som er en fordel er at mange av dem som kjører her kjenner vegen. Med tanke på hvor vanskelig forholdene er og mengden lastebiler som passerer, er det relativt få problemer, forteller daglig leder og bergingsbilsjåfør på Nye Folla Auto, Geir Kristiansen.

De holder til bare noen meter unna den fryktede bakken i Trolldalen.

– Ting skjer i bakken stort sett hver eneste vinter. Det er ikke alle år det er så mange oppdrag, men noen får problemer.

Det er gjerne ukjente sjåfører som sliter.

– Svingene langt nede i bakken gjør at de ikke holder nok fart. De fleste som får stopp blir stående på stort sett samme sted i samme sving, forteller han.

Noen prøver å rygge ned, men det gjør ofte vondt verre.

– Har man ikke veg-grep er det vanskelig å rygge et vogntog på 50 tonn ned de samme svingene som de ikke klarte å kjøre opp, sier han.

Det er heller ikke bare store vogntog som har problemer.

– Det skjer ganske ofte at personbiler står i bakken også. De blokkerer vegen like godt som lastebiler, forteller han.

Les også:

Foreslår bompenger for Trolldalen-løsning

Det er nå 25 år siden nytt tunnelprosjekt gjennom Trolldalen ble lansert – uten at noe har skjedd. Nå luftes tanken om bompengefinansiering.

Skaper problemer


Et av de store transportselskapene som sliter med Trolldalen er firmaet Slåttøy på Sømna. De har daglig mange biler igjennom Trolldalen.

– Det er veldig mange år siden noen av våre biler har stått fast i dalen. Våre sjåfører er kjent, og vi har biler som er godt skodd. Men det hjelper ikke om vi har utstyr og kunnskap, når mange andre ikke har det, sier daglig leder Hans Ivar Slåttøy.

Les også:

Hver eneste vinter blir hans biler stående på grunn av at andre har kjørt seg fast.

– Det er et veldig krevende vegstykke. Det er bratt, det er smalt og det er midt i et værskille som gjør at mange blir overrasket av føret. Dette i kombinasjon med ukjente sjåfører med dårlige dekk og biler med en bakaksling gjør at mange blir stående, sier han.

Når Slåttøy da kommer med sine biler er vegen stengt.

– Mange av bilene våre kjører i fast rute. Den ruta er lagt opp etter fergetider og kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Blir vi stående ei halvtime eller mer i Trolldalen mens vi venter på at en annen bil skal berges, så skaper det problemer som forplanter seg.

– Vi liker ikke bomveger. Men når de har arbeidet med dette så lenge uten å få det til, så er kanskje en bomveg det eneste alternativet for å få dette vegstykket ordnet, sier Slåttøy.

Han mener ei slik oppgradering av vegstykket må omfatte hele strekninga fra Årsandøya og til toppen av Trolldalen.


Krav til bomløsning


– Dette er ei farlig vegstykke. Her oppstår det farlige situasjoner hver eneste vinter.

Forutsetninga for at han skal gå for bomveg er imidlertid veldig klar:

– Det er oppdragsgiverne som må ta den regninga. Prisene for transport er så presset at vi har ikke noe å gå på, sier han.

Skal de selv ta regninga må det til mye større utbedringer enn det som det snakkes om i Trolldalen.

– For at vi skal ha innsparinger på et vegstykke som dette, må vegen oppgraderes betydelig helt fra fergekaia på Holm og til E6 på Gartland.

Mer å lese på Namdalsavisa: