Festaften i Kulturhuset i Namsos

Begeistret fra første til siste tone

BESTILLINGSVERK: Namdal symfoniorkester under ledelse av Anders Kullerud Skaugen og solist Isa Katharina Gericke under framføringa av bestillingsverket

BESTILLINGSVERK: Namdal symfoniorkester under ledelse av Anders Kullerud Skaugen og solist Isa Katharina Gericke under framføringa av bestillingsverket "Jeg ser" av Elina Karpinska.

DUETT: Ole Marius Ryan og Isa Katharina Gericke hadde både solistnummer og sang duett under jubileumskonserten.

HYLLEST: Elina Karpinska (til venstre) fikk stående applaus fra publikum og orkester etter framføringa av verket «Jeg ser» hvor Karpinska har skrevet et verk inspirert av Sigbjørn Obstfelders lyrikk.

Namdals symfoniorkester feiret 70 med stil da de spilte opp til konsert i Namsskogan og Namsos denne helga.

NAMSOS: Det var en konsert som bød på spennende variasjoner musikalsk.

Åpningsnummeret på konserten er et stykke som på sitt vis høre mai måned til. «Kjempeviseslåtten» av Harald Sæverud – ble skrevet under krigen og ble av Sæverud selv dedikert til hjemmefronten og motstandskampen.

Romantikk og drama

Nasjonalromantisk kan man vel også trygt kalle det neste nummeret på programmet. «Ågots fjellsang» (bare tenk etter om du har hørt strofen «kom kyra» så har du helt sikkert hørt både sangen og musikken før. Den er hentet fra syngespillet «Fjeldeventyret» fra 1824 komponert av Waldemar Thrane og av mange kalt Norges første opera.

Til å synge Henrik Bjerregaards tekst hadde symfoniorkesteret fått med seg Isa Katharina Gericke som solist, og hun ga publikum med det en liten forsmak på det som skulle komme.

Fra norske somre og nasjonalromantiske toner la orkesteret turen mot øst til Russland, kulde, vinter og dramatiske hendelser.

Der inne i den mørke skogen, i timene før pistolene skulle flerre morgenstillheten i en duell, fant namsdal symfoniorkester «Lenkins arie» fra operaen «Eugene Onegin» av Pjotr Tsjajkovskij.

Til å framføre arien – på russisk – hadde de hentet en sanger fra Namsskogan. Ole Marius Ryan har mange i Namdalen hørt i ulike sammenhenger og han både sjarmerte og rørte publikum med framførelsen.

På bestilling

Den som har svettet seg gjennom diktanalyser av Sigbjørn Obstfelders lyrikk fra 1890-åra ble nok gledelig overrasket over den musikalske tolkninga Elin Karpinska har gjort av nyromantikeren og modernisten Obstfelder.

For mange kom nok derfor kveldens høydepunkt allerede mot slutten av konsertens første avdeling. Bestillingsverket «Jeg ser» i tre satser for orkester og solister bød på både den gleden, undringa og redselen Obstfelder uttrykker i sin diktning.

Karpinska har med svært forskjellige uttrykk klart å modernisere modernisten Obstfelder med sitt musikalske uttrykk, og med sangerne Gericke og Ryan ble det en hørverdig opplevelse. Spennende musikk og velfortjent stående applaus til komponist og orkester.

Storslått finale

Etter at publikum, over 200 i tallet, hadde strukket på beina og symfoniorkesteret hadde fått igjen pusten, fikk vi være med på en storslått andre avdeling. «Bilder fra en utstilling» av Modest Petrovich Mussorgsky.

Stykket er en musikalsk vandring gjennom bildene til Mussorgskys avdøde venn, kunstneren Viktor Hartmann, kunstneren Tema og enkelte satser bør være kjent for mange, men denne gangen fikk vi altså være med å vandre gjennom hele kunstgalleriet sammen med orkesteret.

Mektig musikk, godt framført satte et verdig punktum for de første 70 årene til Namdal symfoniorkester.

Mer å lese på Namdalsavisa: