Namdalske kinoer øker markant i antall besøkende

Ligger an til rekordår

Strålende fornøyd Kinosjef: Ingeborg Flornes kan konstatere at kinobesøket ikke har vært høyere siden rekordåret 2001.

Strålende fornøyd Kinosjef: Ingeborg Flornes kan konstatere at kinobesøket ikke har vært høyere siden rekordåret 2001.

Bidro til godt besøk: Filmen om Joralf Gjerstad trakk mange publikummere til Namdalske kinoer første halvår i år.

Hittil i år har norske kinoer solgt flere billetter enn på ti år. Den gode trenden merkes også ved kinoene i Namdalen.

NAMSOS: Kinobesøket i Norge har vært strålende i år, og det kan også kinosjefene i Namdalen bekrefte.

– I år har det gått overveldende bra på Namsos kino. Vi har hatt det høyeste besøket siden rekordåret 2001, og det er utrolig morsomt, sier kinosjef i Namsos, Ingeborg Flornes.

Hittil i år har kinoen hatt hele 16.194 besøkende, og norsk film er blant det publikum ser mest av. Av de fire mest sette filmene på Namsos kino i år, er tre av dem norske. «Mannen fra Snåsa» er aller best besøk, med over 2.500 solgte billetter.

Den første delen av året er tradisjonelt sett dårligere besøkt enn resten av kinosesongen. I år har dette endret seg, og det har kommet mange publikumssuksesser allerede.

– Det er spesielt å se at besøkstallene er så høye for et stort antall filmer, forteller en overrasket kinosjef.


Digitalisering viktig

I tillegg til at flere filmer går godt, trekker Flornes fram to faktorer som har vært avgjørende for at kinoen har beholdt sin posisjon i filmmarkedet.


– Å få nye lokaler har vært viktig for å kunne gi en god opplevelse til publikum, både når det kommer til komfort, lyd og bilde, sier Flornes.

Den kanskje viktigste endringa var digitaliseringa som ble gjennomført på begynnelsen av årtusenet.

– Vi digitaliserte kinoen før vi flyttet lokaler, og kunne dermed tilby flere premierer. Billettsalget økte umiddelbart, og det er ingen tvil om at film er ferskvare. Da vi kjørte 35 mm-film, hadde vi rundt 25 premierefilmer hvert år, mens nå ligger vi stort sett på tre-fire premierer hver helg, forteller Flornes.


Står seg godt


I et mediemarked som er i stadig utvikling, har kinoen klart å beholde sin posisjon til tross for hard konkurranse.

– Den eneste konkurrenten som utgjorde en midlertidig forskjell var Dvd-en for om lag 15 år siden, kan Flornes fortelle.

Kinoen får stadig nye gjester, som er med på å bidra til den flotte veksten de siste årene.

– Selv om det har kommet mange nye muligheter for å se film i de siste årene, holder kinoen stand. Det er mye ungdom og barnefamilier som går på kino, så vi kan ikke se at vi har mistet publikum til de nye plattformene, sier Flornes.

Ved Grong kino har det også vært en betydelig økning i billettsalget i år.

– Vi har solgt 1.084 billetter i år, som er en økning på over 200 billetter sammenliknet med i fjor, forteller kinosjef Magnus Vestvik.

Også her er det «Mannen fra Snåsa» som har dratt opp salgstallene, men er ikke den eneste årsaken til forbedringa.

– Vi har holdt til midlertidig på Grong hotell, som var en klar forbedring fra tidligere lokaler. Å kunne tilby en god ramme rundt filmene er viktig. Vi ser fram til å få helt nye kinolokaler i 2017, og tror dette kan være med på å øke billettsalget ytterligere, sier en håpefull Vestvik.

Mer å lese på Namdalsavisa: