Gjør endringer i strukturen

– Vi opplever rekordstor aktivitet

Aktiv gjeng: De rundt 21 ansatte i Folla Maritime i Flatanger har mer enn nok å holde på med.

Aktiv gjeng: De rundt 21 ansatte i Folla Maritime i Flatanger har mer enn nok å holde på med.

På land: Morten Hanssen (til venstre) og Frode Løvmo er i ferd med å få denne båten opp på land for vedlikeholdsarbeid.

Tro: Tom Skotnes (til venstre), Runar Brennvolleng og Thomas Geving har tro på framtida.

Økning av kapital og endringer i strukturen til Folla Maritime er en del av en operasjon som bedriften håper skal gjøre at de kan henge med i utviklinga til havbruksnæringa.

FLATANGER: Folla Maritime er i disse dager midt i en strukturendring. Det gjennomføres en kapitaløkning på totalt 3,5 millioner kroner, de etablerer Folla Maritime Holding – som vil bli 100 prosent eier av Folla Maritime service – som selskapet heter i dag. Det etableres også et datterselskap i Storlavika Eiendom, som skal ha ansvaret for prosjektet med bygging av nye lokaler i Storlavika.

– Vi har sett at administrasjonen rett og slett er for liten i forhold til oppdragsmengden, og derfor har vi foretatt noen endringer der også. Runar Brennvolleng (28) er ansatt som produksjonsleder, tidligere daglig leder, Tom Skotnes går inn i rollen som salgs- og prosjektleder, mens jeg som styreleder går inn som arbeidende styreleder/daglig leder i en mellomperiode til vi finner ut hvem som skal ta over roret som daglig leder, sier Thomas Geving, som også eier 35 prosent av aksjene til Folla Maritime.

– Vi er veldig stolte over å få Runar med på laget. Dette med rekruttering er vanskelig i distriktet. At han kommer fra Trondheim med den erfaringa han har som ingeniør og i tillegg har master i ledelse og teknologi, gjør at vi sitter på en stor ressurs. Som i tillegg vil flytte hit med familien, legger Geving til.

Ei næring i vekst

Han mener også at den erfaringa de ansatte i bedriften sitter med gir dem et stort fortrinn i bransjen. Flere av de ansatte har vært med siden starten, og i dag teller de 21 ansatte.

– Vi har mer enn nok å gjøre, og for å klare å holde takt med den rivende utviklinga i havbruksnæringa så vi oss nødt til å gjøre disse endringene. I de 20 årene bedriften har vært i drift har vi vært gjennom noe kronglete farvann, delvis grunnet varierende oppdragsmengde. Det er ikke tilfellet nå, sier Thomas Geving.

Folla Maritime hadde en omsetning på nesten 50 millioner i fjor, og årets mål er å bikke 50 millioner kroner.

– I dag er det stadig etterspørsel fra oppdrettsnæringa etter nye båter samtidig som de har behov for vedlikehold av sine eksisterende båter. Nå har vi en kø på rundt 14 båter som venter på vedlikehold, samtidig som vi har fem båter under bygging. På grunn av kapasitetsmangel har vi vært nødt til å sende én av de fem båtene til vår samarbeidspartner, Riga Shipyard, forklarer Geving.

Optimalisering

Selv om tilgangen på oppdrag er stor, mener Geving at det nå må en snuoperasjon til for å kunne tjene inn nok penger. Tidligere har de hatt noen oppdrag som ikke har gitt så stor uttelling som de kunne håpet på.

– Jeg bruker å si at det ikke er noen som har subsidiert oppdrettsnæringa mer enn oss i form av gode produkter til lav pris. Vi har solgt oss for billig, og tilbakemeldingene fra kundene er utelukkende at de mener våre båter er veldig gode, sier Geving, som tror bedriften går inn i ei tid som kan bli til en solskinnshistorie.

Inne i produksjonslokalene er det stor aktivitet. En båt fra Sandnessjøen er inne for nødvendig vedlikehold, mens det like ved siden av bygges et skrog til en ny oppdrettsbåt. Utenfor gjøres enda en båt klar til å bli tatt på land for noe etterlengtet vedlikehold. Så mye er det å gjøre at de tenker på å ansette enda en person.

– Vi ligger an til å doble aktiviteten på servicedelen i år fra i fjor, sier Geving.

– Jeg synes de endringa vi har gjort nå er veldig bra. Det gir meg mer tid til pleie av kunderelasjoner, og dette er noe jeg tror vil bli veldig bra, mener tidligere daglig leder Tom Skotnes.

Optimistisk

Framover er skipsverftet snart i gang med bygging av båt nummer 64, og med de endringene som er blitt gjort er målet å optimalisere og profesjonalisere driften slik at de fortsatt kan ha livets rett i framtida.

Mer å lese på Namdalsavisa: