PR-eksperter om betydninga av Royal Albert Hall-konserten for Namsos

– Reklame verdt et titall millioner

ROYAL ALBERT HALL: Åge Aleksandersen og Sambandet fylte Royal Albert Hall fredag kveld. FOTO: BJØRN TORE NESS

ROYAL ALBERT HALL: Åge Aleksandersen og Sambandet fylte Royal Albert Hall fredag kveld. FOTO: BJØRN TORE NESS

STOR VERDI: – PR- og omdømmemessig tror jeg det betyr ekstremt mye for Namsos, sier PR-ekspert Bjarne Håkon Hanssen.

Renomme: – Det forsterker byens renomme som rockehovedstad, sier PR-guru Ingebrigt Steen Jensen.

Flere nyheter

Historisk dag da Namdal regionråd ble stiftet i Røyrvik

Fylkesmann-lærling imponert over namdalingene

Fem namdalinger tok norgescuppoeng – Bruvoll best på 10. -plass

Spår Hundseth helt i toppsjiktet

Royal Albert Hall-konserten gir Namsos en gullkantet reklame verdt et titall millioner kroner. PR-ekspert Bjarne Håkon Hanssen er ikke i tvil.

NAMSOS: Før, under og etter den historiske begivenheten i Londons storstue, har Namsos fått stor oppmerksomhet i landets største aviser og tv-kanaler.

– PR- og omdømmemessig tror jeg det betyr ekstremt mye for Namsos, sier Bjarne Håkon Hanssen. Den tidligere statsråden har i ei årrekke jobbet i kommunikasjonsbransjen.

– På hvilken måte?

– Namsos er en by som folk forbinder noe med. Det er en rockeby, det er en trønderrockby. Det er en direkte kobling mellom Åge, Terje, Prudence, D.D.E. og Namsos. Sier du Namsos, er det trønderrock. Jeg er helt sikker på at dette trekker besøkende til byen, sier Hanssen.

Ingen over - ingen ved siden

Åge Aleksandersen og resten av Sambandet var virkelig i storslag, og ga publikum en kveld de sent vil glemme.

Rock City

Han viser til at kommunen fikk en omdømmemessig ripe i lakken da staten trakk tilskuddene til Rock City fra og med 2015.

– Det er veldig synd at det ble trøbbel med Rock City og hele systemet. For det var anslaget til at man virkelig kunne bygge byen på rockeomdømmet. Men mi oppfordring til folk er at vi legger bak oss det som skjedde, og heller fortsetter å se på hvilke unike muligheter dette gir for Namsos, sier han.

– Går det an å tallfeste verdien i kroner og øre på betydninga for Namsos?

– Hvis man skulle kjøpt reklame for å få samme reklame som Namsos får gratis gjennom Åge og Royal Albert Hall, er det mange titall millioner kroner, sier Bjarne Håkon Hanssen.

Ingen over - ingen ved siden

Åge Aleksandersen og resten av Sambandet var virkelig i storslag, og ga publikum en kveld de sent vil glemme.

– Kjempehyggelig

– Hva det er verdt vet jeg ikke, sier PR-guru Ingebrigt Steen Jensen.

– Men det er kjempehyggelig og positivt for Namsos. Det forsterker byens renomme som rockehovedstad. Det skaper sikkert intern stolhet og positivitet. Det er veldig verdifullt.

– Men å se for seg at tre-fire store bedrifter etablerer seg i Namsos som følge av dette, er lite sannsynlig. At det kommer mange innbyggere, er ikke veldig sannsynlig. For det skjer noe et eller annet sted hver dag, sier Steen Jensen.

– Spørsmålet er hvordan man utnytter dette i etterkant. Og Namsen er vel viktigere over tid for Namsos, legger han til.

Gladsak

– Dette er nesten ubetalelig, sier ordfører Arnhild Holstad.

– Det er så positivt – en gladsak fra ende til annen både før, under og etter. Om vi skulle kjøpt reklame for et titall millioner, ville vi ikke greid å få samme effekten som Royal Albert Hall gjorde. Men dette er ikke kjøpt, det bare skjer, sier namsosordføreren.

– Det gir en positiv opplevelse av Namsos – også indirekte, legger hun til.

– Hvordan skal dere klare å konkretisere dette?

– Det er det vanskelige spørsmålet. Jeg er bare glad for at det er en udelt positivt happening som viser hvor bra Namsos har vært og fortsatt er. Det kommer musikere på musikere fra Namsos, som har et vanvittig sterkt miljø. Det handler om å male på med det og fortsette å være god på det man er god på. Bygge videre på det vi er god på.

Mer å lese på Namdalsavisa: