Kampen mot urmennesket

Gradvis kom huleboerholdninga snikende. Ikke en holdning til andre mennesker, heldigvis. Men den rent fysiske holdningen.

Skuldrene kryper framover og ryggen blir mer og mer lut for hvert år. Kontortilværelsen er ikke optimal når vi egentlig er skapt for å løpe på de afrikanske savannene. Derfor har jeg nå testet yoga i et par måneder. Målet er å unngå å bli seende ut som et vinkeljern før jeg fyller 50. Hjemme-yoga virket som et fint tiltak, så jeg anskaffet en yogamatte jeg kunne rulle ut foran tv-en.

Jeg har vært med på noen yogatimer, men visste ikke hvordan man gjør det uten instruksjon. Youtube-kontoen «Yoga with Adriene» kom til unnsetning, hvor ei jordnær dame fra Texas viser vei. Ingen energikrystaller eller karma-prat. En god porsjon selvironi og humor også. Midt i blinken. Der fulgte jeg månedsprogrammer med en ny video hver dag. Stort sett var de mellom 20 og 30 minutter. Da var det bare å følge instruksjonene etter beste, vinglete evne. Heldigvis tar hun høyde for at folk er på veldig forskjellig nivå. Jeg tilhørte kategorien som såvidt rakk ned til mine egne knær.


Etter to måneder kan jeg konstatere følgende:

Generelle fordeler med yoga

• Det føles som om alle musklene i kroppen har vært på verksted og fått full service etter å ha stått avskiltet bak et fjøs i flere år.

• Du får koblet av skikkelig (ikke en sånn mobilfacebookinstagramvg.no-måte, men en sånn sitte-på-fjelltopp-måte).

• Det er trening, men det oppleves som at du slapper av. Fint for oss som foretrekker en liten mengde faktisk trening framfor store mengder teoretisk trening som ikke blir noe av.

Generelle fordeler med å gjøre yoga hjemme

• Du er ikke den eneste mannen blant 18 jenter i yoga-timen.

• Du slipper å pakke treningsbaggen og glemme undertøy eller håndkle.

• Du kan stå i rare positurer uten å tenke over at du ser rar ut (med mindre eventuell samboer er med, men da ser dere like rare ut).

• Du kan dusje rett etterpå (du blir faktisk svett) og dra rett på jobb uten å måtte drasse på en gymbag med klær som blir liggende flere dager og surne.

Fordeler for meg

• Jeg våkner ikke lenger på natta av at jeg har vondt i ryggen, og slipper å bruke penger på enda en madrass som ikke passer.

• Jeg drar på jobb med følelsen av å allerede ha fått til noe, og for hver dag inn i månedsprogrammene merker jeg framgang (som kan være fint å ha dagene verden ellers ikke byr på den opplevelsen).

• Jeg kan bøye meg ned og plukke opp ting fra gulvet uten å bøye knærne (det føles som en superevne på linje med lasersyn).

Ulemper med hjemmeyoga

• Du synes det er så bra på så mange nivåer at du får lyst til å fortelle alle vennene dine om det, og kan bli litt slitsom.

Men; jeg vil altså oppfordre alle til å prøve yoga. Kanskje særlig dere med forskjellig grad av huleboer-holdning. Det kan være du må jobbe litt med egoet før du prøver, men kroppen vil garantert bli glad.

Mer å lese på Namdalsavisa: