Den nye bankhverda'n

arkiv

Da dattera ble konfirmert i vår, fikk hun en bankremisse fra Selbu sparebank tilsendt fra noen av mine slektninger i sørfylket. Hyggelig det, bevares – helt til vi skulle løse den inn her i Namsos. Det skulle vise seg å bli en ganske besværlig affære.

Siden vi er kunder i DnB – og de som kjent har lagt ned filialen i byen – gikk jeg og nykonfirmanten ned på Øivind Johansen for å få løst ut bankremissen hos bank-i-post der.

Men nei.

«Vi tar bare remisser fra DnB, dessverre», beklaget mannen på Posten og la hjelpsomt til:

«Men gå til Grong Sparebank, dere. De tilhører Eika-gruppa, samme bank som der bankremissen er utstedt».

Lurt, tenkte vi gjorde som vi hadde fått beskjed om.

«Nei, når dere ikke er kunder hos oss, kan vi ikke hjelpe», var omkvedet fra Grong sparebank.

«Men bankremissen er jo skrevet ut av Selbu Sparebank, i samme gruppe som dere?» protesterte vi, det vil si, jeg.

«Ja, men når dere ikke er kunder hos oss, kan vi ikke løse inn bankremissen. Du får ta opp problemet med DnB. Sånn går det når de legger ned alle avdelingskontorene sine. Da får ikke kundene den hjelpa de trenger. Du får ringe DnB og spørre dem hva dere skal gjøre», sa kunderådgiveren.

På dette tidspunktet begynte jeg å bli litt rød i toppen. Hva i huleste hadde bankremissen fra Selbu Sparebank å gjøre med DnB? Det hadde jeg lyst til å spørre om, men før jeg rakk det, satte dama sine blå i meg og sa med i alle fall det som kan tolkes som et streif av beklag- else i stemmen:

«Vi skulle gjerne ha hjulpet deg altså – hvis du bare hadde vært kunde hos oss».

På dette tidspunkt forlot jeg banklokalene. Ikke sa jeg at det ikke fristet heller, å bli kunde hos dem, mener jeg. Man har da en viss oppdragelse...

Pokker, tenkte jeg, hva gjør vi nå da? Må vi virkelig reise til Selbu eller Trondheim for å løse inn bankremissen? Nå var jeg sterkt fristet til å sende den tilbake til slekta og spørre om hun ikke kunne sette pengene på konto over nettbank i stedet.

Men så kom jeg på noe lurt. Jeg ringte en venn – i Sparebank 1 SMN. Han sa til kollegaen sin at «vi må da kunne fikse dette?» – og det klarte de, velvilligst. Ved å opprette en konto til dattera mi, overføre pengene dit og videre til hennes konto i DnB. Verre enn som så var det faktisk ikke – for Sparebank1 SMN. Hos kollegaen i Grong ble det spurt: Ikke sant at vi IKKE kan løse inn en remisse fra Selbu sparebank nei?

Hvem jeg foretrekker? Dem med den positive innstillinga. Det er sikkert som banken.