Nå er det slutt på silkehanskene fra lekaordføreren

Forbannet på ferga

FORBANDET OG FRUSTRERT: Ordfører Per Helge Johansen er normalt en tålmodig kar som tenker langsiktig. Men etter at reserveferga Ramtind nok en gang ble liggende ved kai med teknisk trøbbel, krever han umiddelbar handling. Ramtind må bort og erstattes av noe bedre.

FORBANDET OG FRUSTRERT: Ordfører Per Helge Johansen er normalt en tålmodig kar som tenker langsiktig. Men etter at reserveferga Ramtind nok en gang ble liggende ved kai med teknisk trøbbel, krever han umiddelbar handling. Ramtind må bort og erstattes av noe bedre.

Verksted: MF Leka som vanligvis går over Lekafjorden er på planlagt verkstedopphold.

I lang tid og i mange runder har fergesituasjonen på Leka vært diskutert, men ingen ting skjer. Mandag var begeret fullt for lekværingene.

Leka: – Jeg er en tålmodig mann som sjelden blir sint. Men mandag morgen ble jeg faktisk rasende, sier ordfører Per Helge Johansen på Leka.

For et par uker siden ble reserveferga Ramtind satt inn på sambandet Gutvik-Skei. Mandag morgen lå den 37 år gamle ferga til kai med teknisk trøbbel for femte gang.


Usikkerhet


– Vi kan ikke ha det slik lenger. For min egen del så skulle jeg til Brønnøysund på noen møter det var viktig at jeg kom meg på. Men det var mange som hadde noe de skulle rekke, sier Johansen.

Blant annet sto det en fullastet dyrebil på kaia på Leka.

– Hadde de ikke fått start på det gamle ruklet igjen så hadde de vært nødt til å laste dyra av bilen igjen. I tillegg sto det drosjer med folk som skulle til sykehus, og det var masse biler og folk i Gutvik som kom veldig forsinket fram til Leka.

– Dette er beredskapen vår. Dette er hovedvegen vår. At ferga ligger til kai i full storm forstår vi. For oss er det et minimumskrav at hovedvegen vår er åpen når været tillater det. Det er skrevet og sagt veldig mye om fergesituasjonen på Leka de siste årene, men ingen ting er gjort. Jeg kan ikke lenger ta ansvar for beredskapen på Leka når fergesituasjonen er så usikker som den er, sier han.


Ramtind må vekk


– Mitt krav er et reserveferga Ramtind må bort. Når den er ferdig på sambandet denne gangen, så vil vi ikke se den igjen, sier lekaordføreren.

Ikke har den motorkraft nok til å komme seg til kai om det blåser litt, og ikke er den i en så god teknisk forfatning at den kan være den eneste ferdselen til og fra Leka.

– Hadde denne ferga vært en bil, så hadde den vært avskiltet for lenge siden. Jeg og alle de andre som bor på Leka finner oss rett og slett ikke i dette lenger. Nå krever vi at noe skjer.

Johansen har allerede satt seg i sving for å få til et møte mellom Leka kommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune, Torghatten trafikkselskap og Statens vegvesen.

– Hvis det er slik at det mangler penger til å få på plass ei reserveferge som fungerer litt mer enn nå og da, så må de pengene skaffes. Jeg har besinnet meg lenge, men nå krever jeg at ting begynner å skje.

Ordføreren er den første folk tar kontakt med.

– Det er jeg som får spørsmålene når ferga ikke går. I dag ringte det en kar som driver med et større byggeprosjekt. Han ville ha meg til å garantere at ferga går på onsdag. Da får han fem betongbiler, og det blir dyrt om ikke ferga går.

Ordføreren kunne ikke garantere noe som helst.

– Jeg ringte selvfølgelig da til Torghatten og snakket med ansvarlige der, og de kunne garantere at ferga var i trafikk på onsdag. Men uansett garantier er det bestandig en usikkerheten når det er Ramtind som går. Og den usikkerheten vil vi ikke ha lenger.


Har planen klar


– Det er egentlig ganske enkelt å få til et system med reserveferger som fungerer. Sett inn ei ekstra ferge med plass for 50 personbiler på strekninga Holm-Vennesund. Det man kaller ei B-rute. Så kan den ferga gå inn som reserve på de andre sambandene når det kreves. Utfordringa er fergekaia på Skei som ikke tar så store båter, men det må det skaffes penger til å gjøre noe med. Jeg gir meg ikke før det er på plass, sier Johansen.

Mer å lese på Namdalsavisa: