Fergestans for andre gang på to døgn

Høy fergetemperatur

NEDRINGT: For andre gang på to døgn ble ordfører Per Helge Johansen nedringt av frustrerte lekværinger som ikke kom seg til eller fra øya da MF Ramtind på nytt fikk tekniske problemer.

NEDRINGT: For andre gang på to døgn ble ordfører Per Helge Johansen nedringt av frustrerte lekværinger som ikke kom seg til eller fra øya da MF Ramtind på nytt fikk tekniske problemer.

STANS: Fire fulle betongbiler med lass til en ny driftsbygning på Leka måtte gjøre vendereis onsdag morgen da ferga ble innstilt. heldigvis kom ferga i gang igjen før alle lassene måtte dumpes.Foto: Privat

Et helt øysamfunn krever ny fergekai etter at ferga for andre gang på tre dager ble innstilt med tekniske problemer.

LEKA: – Mange har uttrykt fortvilelse og frustrasjon over ferga den siste tida, men det toppet seg onsdag morgen, sier Leka-ordfører Per Helge Johansen.

Ordførertelefonen begynte å kime tidlig på morgenen, ferga var innstilt – igjen. MF Leka er på planlagt verkstedopphold, og så sent som mandag morgen var den 37 år gamle reserveferga MF Ramtind ute av drift på grunn av tekniske problemer. To døgn senere skjedde det altså det samme igjen.

– Det var folk som ikke kom seg på jobb, det var noen som lurte på hvem som skulle dekke utgifter til egenandel når de ikke kom seg til sykehuset. Det var en som undret på hvem som skulle betale for fire fulle betongbiler som måtte gjøre vendereis, sier ordføreren.

Les også:

Nå er det slutt på silkehanskene fra lekaordføreren

Forbannet på ferga

I lang tid og i mange runder har fergesituasjonen på Leka vært diskutert, men ingen ting skjer. Mandag var begeret fullt for lekværingene.

SMS


Ordføreren sendte spontant følgende sms til fylkesråd for samferdsel, Tomas Iver Hallem onsdag morgen.

«Tomas du er fylkesråden vi trenger hjelp av. Nå ligg ferga igjen, siste henvendelse var lensmann i dag. Helt uansvarlig. Ser ikke ut som noen har ansvar lenger sier folket. Masse støtte til ordføreren etter Namdalsavisa sin artikkel. Hva hjelper det? Eneste er dynamitt og jeg føler at lunta brenner nå og det kommer til å smelle. Folk krever erstatning fordi dette er planlagt dårlig. Nå bestiller jeg Taubåtkompaniet, så får de taue ferga bort. Men det beste er at vi får til å bli enige om å gjøre en varig rask forbedring i dag.

Mvh Per-Helge».

– Den ble sendt med glimt i øyet, men jeg mener vi ikke kan vente lenger. Det haster med å få satt i gang et arbeid som kan bøte på problemene på litt lengre sikt, sier Johansen.

Han understreker at MF Ramtind bare er et symptom, og langt fra hovedproblemet.

– Jeg har sagt mitt om den reserveferga, sier ordføreren.

Johansen sier at det egentlige problemet er størrelsen på kaianlegget på Skei.

– Det finnes ikke små nok ferger å oppdrive langs hele Norskekysten, slik at vi er prisgitt utrangert materiell når vår egen ferge er på verksted- opphold.

Johansen sier at det er dette problemet som må løses.

– Vi trenger et kaianlegg tilpasset moderne ferger. Ferga er livsnerven til Leka. Det handler om reiseliv, næringsutvikling og bosetting, og jeg mener det er et rimelig krav at også Leka får bli med inn i dette årtusenet når det gjelder samfunnsutvikling, sier han.

Les også:

Ingen fergeløfter fra fylkesråden – ennå

Fylkesråden skjønner lekværingenes frustrasjonen, men kan ikke love snarlige tiltak.

Beredskap

Ordføreren sier også at han nå konkret vil ta opp fergesituasjonen med Fylkesmannen ut fra beredskapssituasjonen.

– Dette handler ikke bare om transport av folk og fe, men også om trygghet og sikkerhet for et helt samfunn, sier han.

Ordføreren får støtte av leder i transportkomiteen i Region Namdal, Per Olav Tyldum.

– For Region Namdal er det viktig at vi både får sikret regularitet og trygget beredskapen i dagens situasjon, og støtter selvsagt det arbeidet ordføreren gjør på vegne av innbyggerne på Leka, sier Tyldum.

Han støtter Lekas krav om at opprusting av kaianlegget på Skei må på dagsordenen.

– Det handler om sikkerhet og beredskap, og det må gis høy prioritet, sier han.

TTS ikke fornøyd

– Vi er selvsagt aldri fornøyde når vi opplever uregelmessigheter, og jeg har stor respekt for at folk i et øysamfunn som Leka uttrykker stor frustrasjon når ferga ikke går, sier administrerende direktør Stig Andre Herigstad-Olsen i Torghatten Trafikkselskap (TTS)

Han sier at forsinkelsene er et utslag av uheldige omstendigheter.

– MF Ramtind har vært i trafikk siden i mai, med en regularitet på 99 prosent, og etter at den ble satt inn på Leka har regulariteten vært 97 prosent siden 28. august, så dette må vi bare sette på kontoen for uflaks, sier han.

– Det er ei gammel ferge?

– Ramtind har vært en trofast tjener og den er selvsagt underlagt det samme sikkerhets- og vedlikeholdsprogrammet som resten av flåten vår, så dette beror mest på tilfeldigheter, mener direktøren.

Som regner med at MF Leka er tilbake rett over helga.

– Teknisk avdeling har antydet tidlig neste uke, men vi vil selvsagt fortsatt ha en åpen dialog for å gi Leka et best mulig fergetilbud, sier Herigstad-Olsen.

PS. Etter at NA snakket med ordføreren, var ferga i drift igjen fra klokka 09.20 onsdag morgen.


Mer å lese på Namdalsavisa: