Fylkesmann Inge Ryan fikk en helt spesiell 60-årsgave av sin kone, Bjørg Tørresdal

Endelig togkonduktør for en dag

HYGGELIG PASSIAR: Togkonduktør Inge Ryan sjekker Lierne-jenta Maja Stina Bientes billett og slår samtidig av en hyggelig liten prat. FOTO: BJØRN TORE NESS

HYGGELIG PASSIAR: Togkonduktør Inge Ryan sjekker Lierne-jenta Maja Stina Bientes billett og slår samtidig av en hyggelig liten prat. FOTO: BJØRN TORE NESS

HJELPSOM: Konduktørene Inge Ryan og Øystein Lillegaard (bak) hjelper gjerne passasjerene med å bære ut kofferter.

BURSDAGSKAKE: NSB stilte med ei gedigen burdagskake, og Inge Ryan fikk invitere alle passasjerene på en smak.

Han sto løpet ut. Fra klokka 07.38 til 21.00 tok Inge Ryan rollen som konduktør på Nordlandsbanen – og fylkesmannen syntes han hadde fått et innblikk i verdens mest spennende jobb.

STEINKJER-GRONG: Foranledninga var denne: 15. august fylte fylkesmann Inge Ryan 60 år. I den forbindelse hadde frua organisert et helt spesielt opplegg med NSB: Ektemannen skulle få tre inn i rollen som togkonduktør for en dag. Det er en drøm han har båret på siden barnsbein.

Jobbe på Namsosbanen

Det vil si, da Inge Ryan var en liten pjokk som vokste opp i Overhalla, var det konduktør på Namsosbanen mellom Namsos og Grong han ville bli når han ble stor. I dag vet vi at slik ble det ikke. Namsosbanen ble nedlagt i 1976 og Inge Ryan viet størsteparten av sitt yrkesaktive liv til politikken, inntil han i en alder av 60 bekler tittelen fylkesmann i Nord-Trøndelag. Enn så lenge, må vi nesten si. Trøndelag blir som kjent et fylke i 2018. At det da er aktuelt å ta seg jobb som konduktør, avviser imidlertid Ryan med et smil. Da er han rett og slett for gammel.

– Togkonduktørene i NSB oppnår pensjonsalder ved 62 år, forklarer han.

Opplading til fredagen

Vi penser fylkesmannen inn på kommunereformen. Resultatene som er jobbet fram over to år, skal presenteres for ordførere og presse fredag, men Ryan avviser å uttale seg på forhånd. Han røper imidlertid såpass som at kommunereformen i Nord-Trøndelag er basert på frivillighet. Dermed tyder det på at kommunene blir spart for de helt store overraskelsene når dokumentet legges fram.

– Hvordan har samarbeidet med kommunene vært?

– Bra. Kommunene har stått på og jobbet godt. Hva som blir resultatet, vil bli presentert fredag, sier Ryan – og det er alt han vil si om den saken.

Konduktørjobben derimot, snakker han gjerne om og nøler ikke med å karakterisere den som verdens mest spennende.

Kunsten å håndtere folk

Det har vært mye å sette seg inn i, får vi vite. Ryan begynte arbeidsdagen i Trondheim, styggtidlig, for å forberede reisa nordover. Han skal være med til Mosjøen. Der er det vaktbytte, og Ryan tar sørturen i konduktøruniformen også. Det betyr at han ikke går av vakt før klokka 21.00 torsdag kveld. Det blir med andre ord en lang dag i NSBs tjeneste.

– Er det noen likheter mellom jobben som fylkesmann og togkonduktør?

Ryan nikker. Jo, det er likheter. Man må håndtere folk i begge jobbene, om enn på litt ulik måte.

– Men alle må behandles med respekt, sier han.

I vogn nummer fire sitter Maja Stina Biente som er på tur heim til Lierne. Hun studerer i Oslo, og har tatt seg noen dager høstferie. Smilende viser hun fram appen som billetten hennes er på til konduktør Ryan.

Han finner at alt er i orden og ønsker god tur heim.

– Du må bare ta deg kaffe nå, sier Øystein Lillegaard til fylkesmannen som tross alt må finne seg i å være nestkommanderende på Nordlandsbanen denne siste torsdagen i september. Så blir det omsider kaffepause og en god smak av bløtkaka NSB har spandert på 60-årsjubilanten.

Mer å lese på Namdalsavisa: