Steffen er 19 og yrkessjåfør

Ikke bli overrasket hvis du ser tenåringer bak rattet på et 50 tonns vogntog langs vegene i Namdalen. De er høyst sannsynlig ute på jobb.

PÅ VEGEN Selv om det fortsatt er et par uker til Steffen Kristiansen fyller 20 år har han lastebilen som sin daglige arbeidsplass.  Foto: Øivind Rånes

NAMDALSAVISA

NAMSOS: – Jeg kan vel egentlig ikke tenke meg en bedre jobb enn dette, sier Steffen Kristiansen (19) hos E. Flasnes transport i Namsos.

Lærer bak rattet

Med førerkort for personbil i lomma, to år videregående skole og et kurs som varer i 19 uker, kjører han stor lastebil helt lovlig. En jobb og et kjøretøy som normalt krever at man har fylt 21 år (24 år for buss) og har minimum klasse C i førerkortet.

Han har allerede omkring ni måneder bak rattet i lastebilen, og ni måneder igjen av læretida før han skal opp til fagprøve som yrkessjåfør.

– Og da er du ferdig utlært?

– I dette yrket blir du nok aldri utlært, men med fagbrev har du et godt utgangspunkt for et variert, spennende og krevende yrke, eller en livsstil som mange mener denne jobben er, bryter en leende Erik Flasnes inn.

Han er daglig leder i Flasnes transport og snakker varmt om lærlingordninga.

– Vi har vært godkjent lærebedrift siden 1995, og har hele tida minst en lærling blant sjåførene våre, sier han.

– Hvor viktig er det for dere å ha tilgang på lærlinger?

– Avgjørende. Det nesten den eneste kanalen hvis vi tenker på å rekruttere flere helt nye inn i yrket, og derfor er det viktig at vi har gode og attraktive utdanningstilbud, mener Flasnes.

DRØMMEJOBB Steffen Kristiansen fra Klinga kan vanskelig tenke seg en bedre jobb en å få kjøre tunge kjøretøy.  Foto: Øivind Rånes

 

Et annet moment som gjør lærlingordninga attraktiv er kostnader. For om du vil ha hele «alfabetet», på førerkortet, og de nødvendige kursene og sertifikatene for ulike typer transport, koster det fort omkring 150.000 kroner.

Er du yrkessjåførlærling får du både fagbrev, alle førerkort og lønn under utdanning.

– Da sier det seg nærmest selv at det er vegen å gå for dem som har lyst til å bli yrkessjåfører, sier Flasnes.


Vil rekruttere flere sjåfører

Nå kan du ta førerkort i skoletida uten å bekymre deg for fravær, i alle fall hvis du satser på å utdanne deg til yrkessjåfør.

 

– Hvor rekrutterer du lærlinger?

– Vi håper jo alltid på å få gode søkere fra Namdalen, og vi har et nært samarbeid med yrkessjåførutdanninga på Ole Vig videregående skole i Stjørdal, slik at akkurat nå har vi også en utplasseringselev en dag i uka, sier Flasnes.

Stortrives

For Kristiansen er sjåføryrket midt i blinken.

– Jeg trives ute på vegen og det er hyggelig å treffe både kjente og nye folk når jeg leverer varer. Jeg rett og slett stortrives på jobb, sier han.

– For å skissere det ganske grovt så har vi et eget internt opplæringsprogram, hvor lærlingen starter som hjelpemann og til slutt ender bak rattet på et vogntog eller en tømmerbil. Hos oss skal alle lærlingene gjennom alt, sier Flasnes.

– Er du arvelig belasta?

– Morfar kjørte lastebil og jeg har et par onkler som kjører, men det er ikke sånn at jeg er vokst opp i ei lastebilhytte. Jeg hadde en plan om å bli mekaniker, men fant ut at det var mye bedre å kjøre enn å skru på lastebiler, smiler han.