Tina Bakken (41) fra Overhalla

Etterlyser vitner etter at hun ble ryggskadd på butikk

Tina Bakken skadet seg kraftig da hun falt i trappa på handletur i Trondheim, og mener butikken Zara ikke varslet om våte og glatte gulv. Nå etterlyser hun vitner som kan gi forklaring .

Ber om hjelp Tina Bakken.  Foto: Faksimile Facebook

NAMDALSAVISA

21. januar skled Tina Bakken (41) i trappa inne klesbutikken Zara i Trondheim. Resultatet ble at Bakken pådro seg kraftige ryggskader. Nå etterlyser Overhalla-kvinnen vitner til hendelsen, skriver adressa.no.

- Jeg var på dagstur til Trondheim og gikk innom Zara for å se etter klær til datteren min. Jeg tok rulletrappa opp til andre etasje. Deretter skulle jeg gå ned trappa til første etasje. Jeg hadde tatt to eller tre steg i trappa før jeg skled og for bakover. Jeg slo ryggen og underarmen med full kraft. Heldigvis hadde jeg en ryggsekk som tok av for støtet mot bakhodet, ellers hadde jeg trolig vært hjerneskadd i dag, sier Tina Bakken til Adresseavisen.

- Livsfarlig glatt

Bakken mener at hun skled og falt fordi trappa var våt av smeltet snø.

- Trappa var livsfarlig glatt. De ansatte hadde ikke satt opp skilt eller moppet all snø, is og vann som lå i trappa denne dagen, mener Bakken.

Hun ble liggende i trappa etter fallet, og fikk hjelp av de ansatte i butikken før ambulansen kom. Bakken beskriver smertene som intense, og hun var knapt bevisst.

- En av de ansatte spurte om jeg ville skrive skaderapport mens jeg lå der, men jeg var ikke i stand til det, sier Bakken, som fikk morfin mot smertene da hun fikk helsehjelp.

Operert to ganger

Bakken fikk prolaps og ble ryggoperert to ganger etter fallet. Hun var helt sengeliggende i en måned etterpå og måtte trene seg opp for å kunne gå igjen. Mens hun var innlagt på sykeheimen i Overhalla måtte hennes foreldre ta seg av Bakkens tre barn, som hun er aleneforsørger for.

- Jeg sliter fremdeles med nummenhet i høyre bein. Smerten er blitt en del av hverdagen, sier Bakken, som daglig trener i opptil en time for at kroppen skal fungere så godt som mulig.

- Hvorfor tok det så lang tid fra ulykken skjedde og til du etterlyste vitner?

- Jeg kontaktet Jushjelpa kort tid etter ulykken, og de brukte tre måneder på å komme i kontakt med Zara. Etter ni måneder ble jeg henvist videre til forsikringsselskapet, sier Bakken til Adresseavisen.

Vitner Tina Bakken etterlyser vitner til hendelsen via Facebook.  Foto: Skjermdump

 

Ber om øyenvitner

Via epost har Bakken hatt kontakt med Zaras forsikringsselskap. Ifølge dem betviler ikke Zara Bakkens uhell eller skader, men mener at de ikke har juridisk ansvar for ulykken fordi det våte gulvet var merket med skilt. Dette mener Bakken ikke stemmer.

Forsikringsselskapet krever at hun framskaffer vitner som kan bekrefte at det ikke var satt opp skilt om våte gulv denne dagen. Derfor etterlyser Bakken nå øyenvitner til hendelsen. Hun sier at det var flere kunder til stede samtidig i butikken som var vitne til at hun falt og ble sendt i ambulanse.

«Jeg ber dere likevel, hvis dere husker meg, om å ta kontakt med meg slik at jeg kan få bevise butikkens ansvarsfraskrivelse og få erstatning for den ulykken jeg ble utsatt for og for at lignende ulykker i fremtiden kan forebygges.» skriver Bakken på sin Facebook-side.

Innlegget var fredag delt over 5.600 ganger.

Håper på dialog

Advokatfullmektig Ewa-Ruby Mellemsæter representerer Bakken i saken.

- Jeg håper og tror at Zara ønsker å gå inn i en konstruktiv dialog i forbindelse med saken. Dette har skjedd i Norge og skal behandles etter norsk lov. Målet er at Bakken skal få erstatningen hun har krav på. I slike saker er det vanlig at man får dekket økonomiske utgifter forbundet med skaden og eventuelt skadefølge, sier Mellemsæter.

Etter at Bakken etterlyste vitner, har et vitne meldt seg, og bekrefter Bakkens historie.

- Hun sier også at hun holdt på å falle fordi gulvet var så glatt, og observerte at flere andre også holdt på å gjøre det samme, sier Bakken.

- Det er ikke fordi jeg krever stor erstatning at jeg gjør dette. De utgiftene jeg har hatt, har jeg allerede hatt. Jeg vil ikke at dette skal skje igjen, og da de kan være ærlige og si at de ikke hadde satt opp skilt, mener kvinnen.

forslått Tina Bakken fikk store blåmerker etter fallet. Her er et bilde av armen hennes like etter hendelsen.   Foto: Privat

 

- En sak mellom kunden og forsikringsselskapet

Daglig leder i Zaras butikk i Trondheim opplyser at hun har taushetsplikt om alt som skjer inne i butikken og henviser til Zaras hovedkontor i Stockholm.

Adresseavisen har gjentatte ganger kontaktet Zaras hovedkontor i Stockholm og hovedkontoret i Spania. Forsikringsselskapet kommenterer ikke enkeltsaker. Selskapet Inditex, som eier Zara, gir følgende svar til Adresseavisen:

- Det var kontakt mellom våre ansatte og kunden umiddelbart etter hendelsen, der de ansatte hjalp kunden med alt som var i våre hender: fra å varsle ambulansetjenesten til å informere forsikringsselskapet. Deretter ble saken overtatt av forsikringsselskapet, og dette er nå en sak mellom kunden og forsikringsselskapet. Derfor kan vi ikke kommentere saken i løpet av denne prosessen, sier selskapet i en epost.

De sier at Zaras nordiske kontor har kontaktet kunden flere ganger for å hjelpe henne med informasjonen hun må gi til forsikringsselskapet.