Nominert til reiselivspris

(Foto: Namsskogan Familiepark)

Foto: Namsskogan Familiepark

Namsskogan Familiepark kjemper om å bli kåret til årets trønderske reiselivsbedrift.

NAMSSKOGAN: Det er sjette gang kåringa finner sted, opplyser Trøndelag Reiseliv i en pressemelding.

Prisen deles ut på Reiselivskonferansen onsdag 19. oktober i Erkebispegården.

Foruten Familieparken er Rypetoppen Adventurepark og Crazy Coyote nominert.

Reiselivskonferansen arrangeres 19. – 20. oktober i regi av Trøndelag Reiseliv, og er en konferanse der alle med interesse for opplevelsesnæring og reiseliv samles for faglig påfyll.

Trøndersk Reiselivspris

Prisen skal deles ut til en reiselivsbedrift som har utmerket seg med sitt gode vertskap, og/eller satser på innovasjon og samhandling.

Trøndelag er full av flotte reiselivsprodukter innen alt fra mat til aktiviteter, fastslår Trøndersk Reiseliv.

Stokkøya Sjøsenter og Strandbaren vant prisen i 2014.

– Prisen er en fin måte å hedre det trønderske reiselivet og belønne aktører som har skapt vekst og innovasjon for regionen. Vi har stor respekt for reiselivsaktører som er modig, lidenskapelig og som bretter ermene opp for å utvikle nye opplevelser, sier Petra Sestak, konstituert reiselivssjef i Trøndelag Reiseliv

Prisen deles ut av Konserndirektør Reiseliv i NSB, Marianne B. Einarsen under festmiddagen i Erkebispegården 19. oktober.

– De nominerte er alle bedrifter som satser på opplevelser som har attraksjonskraft til å trekke folk til regionen, dette samspiller med framtidens trender, ifølge meldinga fra Trøndersk Reiseliv.

– Vanskelig jobb

– Juryen har hatt en vanskelig jobb. Vi har fått veldig gode forslag tilsendt og mange bedrifter leverer på de kriterier vi har vurdert etter. Men noen skiller seg imidlertid ut ved å ha det lille ekstra, sier Hilde Lyng, leder for juryen og markedsansvarlig NSB.

Juryen har vurdert etter følgende kriterier:

* Nye og innovative reiseopplevelser eller forbedring av eksisterende reiselivsopplevelser som komplementerer tilbudet i Trøndelag.

* Opplevelsen/tjenesten/produktet må ha et markedspotensiale.

* Reiselivsopplevelsens suksess skal kunne måles i antall gjester eller økonomiske tall.

* Reiselivsopplevelsen skal i så stor grad som mulig leve opp til prinsippene for bærekraftig reiseliv.

* Vertskapet står sentralt i bedriften/leveransen.

* I tillegg bør bedriften ha en kredittverdighet og ikke ha underskudd i virksomheten for å bli vurdert.

Juryen har bestått av: Hilde Lyng, NSB (leder juryen), Jon Uthus, NHO Trøndelag, Janne Bøklepp, Innovasjon Norge, Petra Sestak, Trøndelag Reiseliv og Ragnhild Vist Lindberg, Nord-Trøndelag Fylkeskommune.

Mer å lese på Namdalsavisa: