Enorm utvikling for billys på 109 år

Fra karbidlampe til xenon og led

sjekk den forskjellen Her ser du endringene i effekten av billys de siste 108 årene. Forskjellen er enorm fra 1908 til i dag.
(Foto: NN)

sjekk den forskjellen Her ser du endringene i effekten av billys de siste 108 årene. Forskjellen er enorm fra 1908 til i dag. Foto: NN

Unike bilder viser hvordan billysene har gitt sjåfører bedre sikt de siste hundre årene.

NAMSOS: I stummende mørke triller en mann en sykkel over vegen. Det var det ikke like lett å få med seg i 1908.

Moderne lysteknologi har gjort livet langt lettere for bilistene sammenliknet med hva besteforeldrene våre opplevde. Spesielt de siste 40 årene har det skjedd enormt mye. Bare se på bildene!

T-Ford fra 1908

Det første bildet viser standardlysene på Ford Model T fra 1908. På de drøyt 15 millioner bilene som det ble solgt av denne mellom 1908 og 1927, var lyset en karbidlampe (gass). Den kryssende personen i vegbanen foran er nærmest umulig å se.

På det siste bildet er det lysene på en ny Ford Mustang GT som er brukt. Her er både personen og miljøet rundt godt synlig for sjåføren bak rattet.

Bildene er tatt med samme kamera, med de samme innstillingene og på samme sted. Det er bare bilene med sine tilhørende billys som skiller.

På det andre bildet er det brukt en 1932-modell Ford Model Y.

Deretter følger den originale lyskjeglen fra en 1966-modell Ford Anglia, så en 1976-modell Ford Fiesta og en 1994-modell Ford Mondeo.

Skjedd mye på 109 år

I løpet av 109 år har det heldigvis skjedd veldig mye med kvaliteten på hvor godt vi bilsjåfører ser i mørket.

– Det er ganske fantastisk hvor fundamentalt denne utviklinga har bidratt til både sikkerhet og sjåførens kjøreopplevelse, sier Fords lysekspert, Michael Koherr.

Xenon hovedlysene til Mustangen har rundt tre ganger så sterk lyseffekt som en halogenpære. Som de sofistikerte led-hovedlysene, som blant annet tilbys på den nye Ford Edge, gir xenon-lyset et sterkt hvitt lys. Det resulterer i en opplevd lysvirkning som faktisk virker mer enn fem ganger sterkere enn det mer gulaktige lyset i en halogenpære.

Og det er ikke bare lysene som har blitt bedre. Også lysteknologien generelt har vært i ei rivende utvikling de siste årene. Nå kan Fords lys tilpasse seg både fart, omgivelser og til og med værforhold.

Mer å lese på Namdalsavisa: