Gledelig framgang og gode tall sammenliknet med konkurrentene

Opplagsøkning for NA

ØKER: For første gang på mange år kan markedssjef Eva Meidal, digitalsjef Martin Fossland og sjefredaktør og administrerende direktør Kim Riseth melde om opplagsøkning for NA.                                                                                   FOTO: JONAS OLSEN
            (Foto: Jonas Olsen)

ØKER: For første gang på mange år kan markedssjef Eva Meidal, digitalsjef Martin Fossland og sjefredaktør og administrerende direktør Kim Riseth melde om opplagsøkning for NA. FOTO: JONAS OLSENFoto: Jonas Olsen

NA har økt opplaget sitt med 323 til 10.413. Det er det grunn til å juble for etter mange år med nedgang i opplagstallene.

NAMSOS: Nå håper ledertroikaen Kim Riseth, Martin Fossland og Eva Meidal at perioden med en smule tekniske problemer avisa har hatt i høst skal være over. På slutten av fjoråret ble datasystemene lagt om, hvilket resulterte i innloggingsproblemer på eavis for mange.

Takk for tålmodigheten

– Vi ønsker å rette en stor takk til våre tålmodige lesere som har stått oss bi tross mange tekniske problemer både med innlogging og med leveranser av lørdagsavisa, sier sjefredaktør og administrerende direktør Kim Riseth.

Han synes det er grunn til å feire at opplagstallene øker for første gang på veldig lenge.

– Vi får flere lesere, og flere vil betale for innholdet vi leverer. Det vitner om at vi har lyktes med å tilby alt stoff digitalt. Vi opplever også at leserne er lojale og opptatt av innholdet vårt, og det setter vi stor pris på, sier han.

Også lesertallene hadde ei økning på 1.000 i fjor til 30.000. Økninga kommer på mobil og nett. Og som om ikke det var nok, inntektene økte også i 2016. Resultatet viser en million kroner over budsjett på opplagsinntektene.

Lanserer ny app

De tekniske problemene skal nå være en saga blott. NA har denne uka lansert en ny eavis-app, og dermed skal innloggingsproblemene være historie.

– Dessuten vil lesekvaliteten på mobil og nettbrett bli forbedret, sier digitalsjef Martin Fossland.

– I tillegg skal de digitale gratulasjonsmulighetene igjen være operative fra midten av mars. De har vært nede siden midten av oktober, opplyser markedssjef Eva Meidal.

Feirer oss selv i år

At NA i 2017 er 100 år skal ikke gå upåaktet hen. En færing som skal seile nedover kysten er allerede under bygging. Leserne er invitert med til USA for å tråkke opp fotsporene etter Hans Barlien.

– Det er bare noe av det vi gjør i år. 2017 er året for å bygge stolthet og identitet til stedet vi kommer ifra. Det er viktig for å kunne ha 100 år til i Namdalen, sier Riseth.

– Ja, hvor er NA om 100 år?

– Vi er fremdeles her, og står sterkt i folks bevissthet. Vi leverer fremdeles et innhold folk vil ha, forsikrer sjefredaktøren.

Imponert over NA

For første gang har Trønder-Avisa-konsernet større leser- enn annonseinntekter i sine mediehus. Og for første gang passerer leserinntektene 100 millioner kroner. Den digitale veksten i NA og Trønder-Avisa på ett år er 59 prosent og ved utgangen av februar passerte de to 3.000 digitale abonnenter.

Samlet hadde konsernet et opplag ved utgangen av 2016 på 38.619 aviser som er en nedgang på 2,7 prosent fra året før.

Størst nedgang hadde Trønder-Avisa som fikk ned med 1.054 til 18.024 eksemplarer, Steinkjer-Avisa har et opplag på 4.624 som er 3 prosent mindre enn året før, Inderøyningen har 1.984 som er med nedgang på 2.1 prosent, Lokalavisa har 1.996 som er ned 5,3 prosent og Snåsningen har 1.578 som er ned 2,5 prosent.

- Jeg er mest imponert over den positive utviklingen i NA med opplagsvekst og en digitalandel på 16 % av totlaopplaget og ikke minst en fin vekst i de totale lesertallene for 2016. Dette har selskapet maktet samtidig med at man har hatt store distribusjonsutfordringer med Kvikkas og har innført nye datasystemer i løpet av året, sier administrerende direktør i Trønder-Avisa-konsernet, Arve Løberg.

Mer å lese på Namdalsavisa: