Expert-ise?


Nylig nådde meldingen oss om at Expert går med stort underskudd og skal nå prøve å snu dette. Det som skal snu det hele er etter hva konsernsjefen sier: «Drakten, funksjonen og noe av kommunikasjonen er helt ny.» Dette skal snu et underskudd på 2,5 mrd. til overskudd. Ikke dårlig.

Mine to faste lesere aner nok et element av tvil hos denne skribenten. Kjeden skal få nytt navn: Power. Et skifte fra ett engelsk ord til et annet skal altså gjøre stor forskjell. Når jeg skal kjøpe elektronikk, foretrekker jeg en ekspert heller enn kraft og styrke som jo er hva Power betyr.

Det aner meg at også fargene skal skiftes ut. Dagens oransje byttes nok ut med noe som favner bredere. Jeg forslår min yndlingsfarge skotsk-rutet. Den inneholder de fleste farger, og alle burde nok finne noe som passer dem. Dessuten er skotter kjent for økonomisk tenkning.

Funksjonen skal også bli ny. Hva dette betyr, er jeg svært usikker på. Hittil har funksjonen vært å selge forbrukerelektronikk, hva som nå kommer blir spennende å se. Her i Namsos kommer Burger King vegg i vegg, kanskje ligger det noe der. Nå følger sykler med når du kjøper tv. Jeg trenger ikke sykkel, så jeg lar være å kjøpe tv. Dette var et tips til besparelse. «Time will show» som det heter på ny norsk, tidligere kalt engelsk.

Noe av kommunikasjonen skal også bli ny. Hittil har jo den stort sett vært digital, hva det nye består i blir spennende å se. Kanskje de går over til brev? Ettersom man stort sett har kommunisert på norsk tidligere, burde de kanskje heretter gå over til engelsk. Det blir også en slags ny drakt.

Det som ikke skal bli nytt, er tydeligvis ledelsen i konsernet. Det er de som har ansvaret for resultatet, men det skyldes altså drakt, funksjon og kommunikasjon. Det eneste sikre er at dette vil koste. Jeg venter i spenning på neste årsresultat. Eller gjør jeg det?

Les mer om:
Mer å lese på Namdalsavisa: