Helsepersonell skal spørre brukeren:

«Hva er viktig for deg?»

Tirsdag 6. juni markerer helsepersonell over hele landet og internasjonalt «Hva er viktig for deg?»-dagen ved nettopp å spørre hva som er viktigst for brukeren.

Markering: Anneli von Ibenfeldt (fra venstre), Liss-Mari Holm Sandberg, Elisiv Morken, Anita Hansen, Maritha Lindseth, Tove Severeide og Lill-Ingunn Andersen er klare for markering på tirsdag.  Foto: Lena Erikke Hatland

Vi har hjulpet ham å nå sine mål.

Liss-Mari Holm Sandberg
NAMDALSAVISA

RØRVIK: – Det handler om å endre tankegang. I stedet for å spørre «Hva er galt med deg», fokuserer vi på at det er brukeren som skal sette målene, sier Anita Hansen, leder i heimetjenesten i Vikna.

– Det er ikke bestandig det samsvarer med våre mål, legger Liss-Mari Holm Sandberg til. Hun er en av dem som har startet på videreutdanning etter at kommunestyret fattet vedtak om å innføre hverdagsrehabilitering. Sammen med de fire andre studentene, har Sandberg allerede gjort seg gode erfaringer med å prøve ut retningsendringa som skal styrker pasientrollen.

– Gjennom utdanninga har vi hatt et prosjekt der vi har prøvd den nye metoden på en bruker. Vi har hjulpet ham å nå sine mål, og vi er veldig positivt overrasket over resultatet. Brukeren er veldig fornøyd, sier Sandberg.

Tirsdag holdes markeringa for de ansatte i heimetjenesten og sykestua, og de ansatte kommer til å bære buttons med teksten «Hva er viktig for deg». Alle får i oppgave å stille nettopp dette spørsmålet til brukerne, og det vil bli som en temadag å regne.

– I første omgang er det en bevisstgjøring av ansatte som må til. Vi må få et eierskap til dette, og bli motiverte. Neste år går vi ut større når dagen skal markeres, sier Tove Severeide, avdelingsleder på Rørvik sykestue.