Store problemer for Grong Sparebank også fredag

Trøbbel Grong sparebank.
            (Foto: BJØRN TORE NESS)

Trøbbel Grong sparebank.Foto: BJØRN TORE NESS

Flere nyheter

Leka gjør unna de tunge investeringene nå

Senere blir de mer beskjedent

Anne Ulvig får konsesjon på Elstad gård – Sviende nederlag for Erik Seem (Sp)

«Lønner seg å ha mektige venner»

Isopor brant under brygga ved Storsenteret i Namsos

– Bra at det ikke gikk verre

Namdalsstipendiaten viser seg fram

Ser skjønnheten i det døde

Fredag sliter den lokale sparebanken på nytt.

GRONG: – Jeg kan bekrefte at vi hadde problemer med nett- og mobilbank, samt korttjenestene torsdag. Alle bankene i Eika-gruppa ble rammet. Men etter at systemene ble slått av og restartet kom de opp igjen tidlig på ettermiddagen, sier banksjef Jon Håvard Solum i Grong Sparebank.

Fredag oppsto den samme feilen igjen.

– Vi jobber på spreng for å finne og løse feilen, sier informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika-gruppen.

Vanlig betaling med kredittkort som Visa og Mastercard er ikke rammet av feilen og fungerer som normalt.

Samme problem

Han opplyser videre at det er samme feil som oppsto fredag som de sleit med på torsdag.

– Vi har nå tatt ned alle systemene for å feilsøke, legger han til.

Ulven forteller at problemene har sin årsak i overkapasitet på systemene.

– Det har vært mange som har ønsket å bruke banken samtidig, og da har vi fått problemer.

– Er dere utsatt for et dataangrep?

– Det er ingenting som tyder på at dette er et angrep.

Han kan ikke si noe om når systemene er oppe igjen, men i arbeidet de holder på med så prioriteres nettbank og korttjenester. Det vil si at mobilbank blir ikke rettet opp i første omgang.

Banksjef Solum sier dette om saken:

– Jeg må bare beklaget til våre kunder og alle andre som rammes av dette. Vi misliker dette sterkt og håper tjenestene er oppe og går igjen så snart som mulig. Hvis ikke blir dette ei lang helg. Men akkurat nå tør jeg ikke love noe.

– Er det mulig å ta ut kontanter om man oppsøker banken?

– Ja, vi har kontanter, sier Solum.

Startet torsdag

NA fikk også flere henvendelser fra folk som torsdag ikke fikk betalt med kortet sitt. Da de sjekket nettbanken senere på dagen, så de at det likevel var trukket beløp.

Ifølge Solum vil dette rettes automatisk.

– Jeg ville ikke vært bekymret, men folk som har spørsmål må bare ta kontakt, sier banksjefen.

– Folk har meldt om lang ventetid på telefonen?

– Det er 80 banker i Eika-gruppa, så da ble det nok litt ventetid.

– Så folk får ikke snakke med en lokal kundebehandler når de ringer dere?

– I bankens åpningstid, snakker de med lokale ansatte, men etter 15.30 er kommer de til det nasjonale kundesenteret.

Mer å lese på Namdalsavisa: