Full forvirring om hvem som eier rettighetene til Terje Tyslands musikk

Vurderer å spille inn «Stakkars klovn» på ny

PRINSIPPSAK Terje Tysland ønsker å få tilbake kontrollen over musikken som han ga ut i starten av sin artistkarriere.
            (Foto: Bjørn Tore Ness)

PRINSIPPSAK Terje Tysland ønsker å få tilbake kontrollen over musikken som han ga ut i starten av sin artistkarriere.Foto: Bjørn Tore Ness

Om en måned skal Terje Tyslands «Stakkars klovn» hylles i Namsos. Samtidig kjemper hovedpersonen en kamp om å få tilbake rettighetene til plata.

NAMSOS: 4. november skal Terje Tyslands solodebut «Stakkers klovn» gjenskapes av en rekke artister under Woodlandfestivalen i Namsos.

– Det blir kjempegøyalt – og sikkert litt uvirkelig. Jeg har fått litt kjeft opp gjennom åra, så det å få en klapp på skuldra føles veldig godt, sier Tysland.

Tre plater hos Bendiksen

Samtidig pågår det for tida en kamp bak kulissene, om hvem som faktisk kan påberope seg rettighetene til musikken til trønderrockeren fra Namsos.

Klassekampen skrev i forrige måned om rettighetsstriden som oppsto etter at Plateselskapet AS, stiftet av Tysland, Åge Aleksandersen, Hans Rotmo og platedirektør Gunnar Hordvik, gikk konkurs i 1993.


Programmet for Woodlandfestivalen er klart

Disse artistene skal hylle Tysland

40 år etter solodebuten til Terje Tysland skal «Stakkars klovn» gjenskapes i Namsos. Det blir ikke en ren nostalgitripp, lover arrangøren.

 

Artisttrioen mener selv at det er de som eier rettighetene av musikken gitt ut på 80- og begynnelsen av 90-tallet, mens plateselskapet Warner mener at de har overtatt rettighetene etter en rekke salg og oppkjøp.

I lys av det som skal skje i Namsos om en måned er det også verdt å nevne at det pågår en liknende strid om den aller første musikken til Tysland.

Før han flyttet fra Oslo til Trondheim ga han ut tre studioalbum – «Stakkars klovn» (1977), «Mytji arti» (1978) og «Til moder jord» (1979).

Alle tre plater bli utgitt på forlaget Arne Bendiksen AS. I 1982 ble Bendiksen utsatt for svindel, som igjen førte til at selskapet gikk konkurs året etter. Studioet og hele katalogen med originale masterbånd ble så kjøpt tilbake av selskapet som i dag heter Arne Bendiksen Records AS.

Lokalisert i Mo i Rana?

Arne Bendiksen døde i 2009. Selskapet drives i dag av hans sønner, Rune (styreleder) og Tore (styremedlem) Bendiksen, mens aksjene er fordelt i familien med Arnes enke, Gerd, som største aksjonær.

Hvor de originale opptakene til Tyslands tre første plater fysisk befinner seg, vet ikke engang hovedpersonen selv.

– De ligger vel et sted i et arkiv i Mo i Rana, vil jeg tro, sier Tysland.

Musikeren hevder han gjentatte ganger har tatt initiativ til dialog og inngå en avtale om å kjøpe tilbake originalmaterialet fra selskapet, uten å lykkes.

– Det er vanskelig å få svar fra dem, men jeg kommer ikke til å gi meg, sier Tysland, som mener det er en prinsippsak at rettighetene til musikk skal ligge hos opphavspersonen.

PLATESTRID: «Stakkars klovn» ble spilt inn i Arne Bendiksens studio i 1977. Hvor opptakene befinner seg er en liten gåte.Foto: -

 

Uoversiktlig lovverk

Dette er et spørsmål det har vært mye strid om i platebransjen de siste åra. Uenigheter om eierskap og praktisering av åndsverkloven er en gjenganger, kan namsosmusiker og keyboardist Terje Tranaas (Sambandet), fortelle.

– I det hele tatt er reglene og lovene på dette området komplekse og veldig uoversiktlige. Spesielt vanskelig blir det etter konkurser, oppkjøp og skifte av eiere. I nyere tid har det for eksempel vært flere rettssaker når det gjelder digitale utgivelse, satt opp mot rettighetene til originale musikkopptak, sier Tranaas.

Åndsverkloven gir opphavspersonen eierskap til sine verk, og forbyr uautorisert kopiering av andres åndsverk. I praksis betyr dette at en artist har full eierskap over sin egen musikk.

Likevel kan et plateselskap sitte på rettighetene til de originale innspillingene fra studio.

Plate som har satt spor

– Originalopptakene har jeg ikke, men ingen kan ta fra meg mine egne låter og bestemme hva jeg gjør med dem, sier Terje Tysland.

– I prinsipp kan du altså spille inn «Stakkars klovn» på ny?

– Ja, det kan jeg.

– Er det noe du vurderer – nå som det er 40-årsjubileum?

– Det er faktisk noe vi har snakket om, men ingenting er bestemt, sier 66-åringen.

Tysland er for tida i Alicante i Spania hvor han skal gjøre konserter med sin gamle venn og kollega Reidar Larsen. Deretter venter konserter med bandet før sin egen hyllestkonsert i heimbyen Namsos.

– Vi spiller låter fra «Stakkars klovn» den dag i dag. At også andre gjør det, mens nye generasjoner synger med av full hals, er bare utrolig morsomt. Jeg hadde ikke sett for meg, i 1977, at plata skulle bety så mye 40 år senere, ler Tysland.

PS. NA har ikke lyktes i å få en kommentar fra Arne Bendiksen Records AS.

Mer å lese på Namdalsavisa: