Leirskoleopphold som skapt for sterke naturopplevelser

– Dette var toppers

TOK UTFORDRINGA Elevene som var med til Drageid ble stilt overfor tøffe krav. Som de mestret.
            (Foto: Cathrin T. Gulstad)

TOK UTFORDRINGA Elevene som var med til Drageid ble stilt overfor tøffe krav. Som de mestret.Foto: Cathrin T. Gulstad

Flere nyheter

Nummer ni på Beitostølen

– Et skikkelig kick!

Formo og Kværnø seiret i Tommy Gåsbakks minneturnering

De «gamle» fortsatt eldst

Adrian (18) ga alt for Namsos i lag-NM i judo

– Aldri kjent verre smerte

Superlativene haglet fra Namsos-elvene etter et til dels krevende leirskoleopphold på Drageid.

– Ei fantastisk helg med mye spenning med zip-line, rapellering, via ferrata, teambuilding, disiplin og sosialt samvær. Og ikke minst fikk vi lære mye om vår fantastiske «datamaskin» – hjernen.

Slik oppsummerer Magnus Hanssen inntrykkene etter at elever fra tre tiendeklasser dro på leirskoleopphold på Drageid på grensa mellom Flatanger og Osen. For øvrig den første gangen elever fra Namsos har besøkt leirskolestedet som mange skoler i Trondheim i mange år har lagt sin elsk på.

Drageid er som skapt for sterke naturopplevelser. Kanskje ikke rart at stedet omtales som «Havets perle».

TOK UTFORDRINGA Jenny Stenkjær Hanssen var blant dem som overvant skrekken og og slapp seg utfor den høye skrenten.Foto: Cathrin Gulstad

 

Men like mye som de naturgitte forutsetningene, var fokus rettet mot elevenes muligheter til personlig utvikling – blant annet det på takle utfordringer med høyde og utrygghet. Anført av Drageid-leder Ingolv Dørum, ble hjernen utfordret. Hvordan takle stress, hvordan takle utfordringer som var skrekkinngytende? Resepten var blant annet hvilke teknikker som kan benyttes for å blokkere negative tanker. For eksempel ved å smile og puste riktig.

Men oppholdet innebar mer enn å mestre uvanlige utfordringer. Å la elever fra ulike klasser dra sammen, løse oppgaver sammen, ta vare på hverandre og bygge gode relasjoner, var et vesentlig bakteppe.

Godt derfor å registrere at både elever, ledere og foresatte etter endt tur kunne skrive under på at opplegget med fordel kan gjennom- føres ved ei senere anledning.

TEAMBUILDING Etter rappeliringa ble det foksuert på samhold, pusteteknikk og samhold.Foto: Cahtrin Gulstad

 
Mer å lese på Namdalsavisa: