Både Foldafjord og Olav Duun måtte sette igjen passasjerer på Black Friday

– Aldri opplevd maken til pågang

Tre minibusser og flere drosjer måtte til for å få frakte alle som ville ta båten til Namsos på Black Friday. Glem influensa – nå er det handlefeber som går.

Stappfullt FosenNamsos Sjø ba passasjerer møte opp 40 minutter før avgang med Foldafjord fra Namsos fredag ettermiddag – for å få plass på båten. Skipper Geir Olsen måtte holde folkemengden tilbake for å unngå trengsel. – Pass dåkk, hvis itj går itj båten! ropte skipperen. FOTO: PÅL MORTEN BLOM SKARETFoto: Pål Morten Blom Skaret

NAMDALSAVISA

RØRVIK: – Jeg telte hele 27 personer som måtte gå i land igjen, sier Edvin Waagø, skipper på Foldafjord fredag morgen.

– Vi klarte å stoppe noen på landgangen, men flere måtte vi «jage» ut fordi vi ikke hadde plass.

Spesiell opplevelse Edvin Waagø, skipper på Foldafjord, har aldri opplevd større folkemengde på tur inn på hurtigbåten. Han gikk ned fra styrehuset og måtte stoppe folk på landgangen.Foto: Lena Erikke Hatland

 

Måtte sette opp buss

Til vanlig er det omtrent 50 personer som reiser til Namsos på morgenen. Fredag var det 97 som fikk plass.

– Vi måtte sette opp to minibusser fra Rørvik, i tillegg til en fra Abelvær og drosjer fra Jøa, forteller Waagø.

– Det ble nok litt sure miner. Noen skulle på sykehuset, og for dem var det trasig.

Skipperen beskriver pågangen som svært uvanlig.

– Vi diskuterte litt i går kveld, og var forberedt på at det kanskje kunne bli fullt etter tilløp på Abelvær. Vi hadde aldri trodd at det skulle bli som dette, sier Waagø. Han legger til at det er første gang han har måttet stoppe folk på landgangen.

– Det var en spesiell opplevelse.

Reagerer Renate Rosenvinge (PureFab) og Line Bakke Fjær (Libris) er som vanlig smilende, selv om de reagerer på at såpass mange velger å reise bort for å handle på Black Friday.Foto: Lena Erikke Hatland

 

– Provoserer litt

Butikkeierne Renate Rosenvinge og Line Bakke Fjær fortviler over handelslekkasjen til Namsos på en av årets travleste handledager.

– Det provoserer litt. Vi er mange som står på for å beholde kundene lokalt, sier Rosenvinge, som beskriver det som ville tilstander, og spør:

– Hva er det de ikke finner her?

Bakke Fjær synes det er rart å se hvor stor dagen har blitt.

– Det er ganske merkelig at man har greid å hause det opp så mye – det er et massivt trykk, sier hun.

– Vi som driver selv føler oss litt presset til å bli med.

Hun beskriver det som snodig at dagen har så stor påvirkning på handlevanene til folk.

– Samtidig tror jeg mange har blitt slitne av trykket. Det er litt rart at vi i verdens rikeste land løper føttene av oss for å finne tilbud vi har ellers og.

Bakke Fjær oppfordrer folk til å være kritiske, og passe på at det ikke blir altfor mye unødvendig pengebruk.

– Vi lever med lekkasje til både nettet og Namsos. Vi må velge hvordan vi forholder oss til det, og drive så godt vi kan, sier hun. Bakke Fjær er overrasket over at så mange velger å reise til Namsos.

– Det er ikke det at jeg ikke unner Namsos kundene, men vi har så mange fine butikker og tilbud i ytterdistriktet også.

– Vi jobber for lokal handel hele tida. Og det er verdt å nevne uttrykket: skal du ha butikker i morgen må du handle i dag.

Ti biler ble stående

Også på ferga Olav Duun merket de pågangen godt.

– Spesielt 08.30-ferga, da måtte hele ti biler stå igjen, sier skipper Leif Kåre Øren, som forteller at det forekommer at biler må stå igjen på kaia, men at det aldri er så mange.

Skipperen snakket med personene i noen av bilene, og fikk bekreftet at det var handletur som sto på planen.

– Turen som gikk klokka 10 var også full, så vi har merket det godt hele formiddagen.

Etter å ha kjørt den første turen med Foldafjord, sendte FosenNamsos Sjø ut beskjed om at folk måtte møte opp tidligere om de skulle ha håp om å bli med de neste turene.

Skipper Geir Olsen har jobbet på båten siden 1995, og han har aldri opplevd å måtte sette igjen folk på Rørvik.

– Jeg hadde ikke trodd det skulle ta sånn av, sier han.

– Nå skal vi forberede oss til neste år, og ha buss i beredskap, sier Olsen.