48 år i skisporets tjeneste

På Spillum har løypemannskapet gjort det til en konkurranse seg imellom å lage det beste skisporet. Det nyter skiløperne godt av.

Lang og tro tjeneste: At Spillum IL er klubben i Arve Smeviks hjerte, er det ingen tvil om. I 48 år har han kjørt opp skiløyper i Spillumsmarka.Foto: Jonas Olsen

NAMDALSAVISA

I 40 år har Arve Smevik tatt plass i tråkkemaskinen på skiarenaen på Spillum i både iskalde snøstormer og flotte solskinnsdager i påska. Ene og alene for å sørge for at ivrige skigåere så vel som mosjonister skal ha rykende ferske løyper å boltre seg i. Hvorfor gjør han det? Av ren og skjær glede over å glede andre.

– Det var ei dame som spurte meg her for noen år siden om hvor mye jeg fikk i lønn for dette arbeide. Da måtte jeg bare svare at lønnskontoen nok ikke hadde fått noen innskudd, men hjertekontoen, den er helt full. Vi møter så mange blide og hyggelige folk som gir oss flotte tilbakemeldinger. Det gjør denne jobben utrolig morsom, sier Smevik.

Han er en av i alt fire løypekjørere som står på hele vinterhalvåret for at løypene i Spillumsmarka skal være i tipp topp stand for alle som ønsker å ta seg en tur ut i marka. Og alt gjøres på dugnad. De legger ned opp mot 500 dugnadstimer hver i løpet av en sesong.

– Jeg har vokst opp med dugnad. Da jeg var liten guttunge og vokste opp i Grong hadde ikke alle dusj heime. Grenda fikk tilskudd fra staten til å ordne et badstubad, og da gikk det på rundgang i bygda hvem som skulle fyre opp. Etter at jeg pensjonerte meg, fikk jeg en følelse av at jeg forlot arbeidslivet litt for tidlig. Når jeg kommer hit føler jeg at jeg gjør noe samfunnsnyttig, sier Smevik.

Står på: Eirik Sævik, Tor Morten Jansen og Arve Smevik gjør sitt ytterste for at skiløpere som kommer til Spillum skal ha gode forhold. Anders Flågan var ikke til stede da bildet ble tatt.Foto: Jonas Olsen

 

Lange turer

– Vi kjører en til to turer om dagen for å legge spor. Alt etter hvordan været og snøen er. En full runde tar mellom tre og fire timer å fullføre, og da har vi rundt 22 kilometer med langrennsløype som folk kan bruke, sier Eirik Sævik, som på en måte administrerer løypekjørerne.

De fire som kjører løypene fast har til sammen mange år med erfaring. Mens Smevik har holdt på i 40 år, har Sævik kjørt løyper i 25 år, Anders Flågan har kjørt i rundt seks år, og lærlingen Tor Morten Jansen har kjørt i to år.

– Vi arbeider etter et mål om at det bestandig skal være gode forhold på Spillum, sier Sævik.

Så ivrige etter at målet skal nås er løypekjørerne, at de har gjort det til prestisje i hvem som legger det beste sporet.

– Det krever en del jobb å legge gode spor. Nå har vi så langt hatt en kjempevinter med mye snø. Det legges ned mest jobb når den første snøen kommer for å få lagt en ordentlig såle, slik at forholdene ligger til rette videre gjennom vinteren. I starten er det mye skuterkjøring og sladding. Nå er det slik at vi kan legge åtte centimeter dype spor når det kommer åtte centimeter nysnø. Dette er på grunn av grunnarbeidet. Mange har lurt litt på hvordan vi får det til, sier Sævik.

– Hvorfor orker dere å legge ned så mye arbeid?

– Det er jo på grunn av alle de gode tilbakemeldingene vi får. Folk er kjempefornøyde. Det gjør det hele verdt det. Når vi kjører opp spor, legger vi ofte ut ei melding på Facebook. Når vi da kommer ned på arenaen en times tid etterpå, er det borti 40–50 biler på plass. Det viser at folk følger med og er ivrige etter å komme seg ut på ski, mener Sævik.

– Det er artig å se de blide fjesene til skiløperne. Det er betaling nok i seg selv, sier Tor Morten Jansen.

Sjekker løypa selv

For at resultatet skal bli best mulig, er løypekjørerne blitt lidenskapelig opptatt av værmeldinga.

– Den sjekkes ofte, for å si det slik. I helgene må vi ut i sjutida, uansett. Da er det ingen bønn. Når klokka blir 11, er folk ute og går. I ukedagene har vi rom for å se været litt an og avvente litt. Slik som i dag skal vi ikke kjøre før litt utpå dagen når det fryser på litt. Dette gjør vi for at sporet skal bli best mulig. Hvis vi kjører på når det er for mildt, vil sporet etter hvert fryse på og ikke bli så bra som vi vil at det skal bli, sier Sævik.

Når det kjøres opp spor, er mannskapet så ærekjære at de selv tar på seg skiene for å sjekke om sporet holder den standarden de ønsker.

– Her er ingenting overlatt til tilfeldighetene, sier Sævik, Jansen og Smevik før de haster av gårde for å legge skisporet slik at det er klart til folk er ferdige på jobb.