NA-spaltisten

Pappa… hvor kommer babyer fra?

Helsesøster Ida Gansmo Uldal  Foto: Bjørn Tore Ness

NAMDALSAVISA

Dersom du vil forklare hvordan man lager honning, må du gjerne fortelle barn om blomsten og bien. Skal du derimot fortelle hvor babyer kommer fra, bør du i midlertid snakke sant.

Det er viktigere enn noen gang å snakke med barn om seksualitet. Barn eksponeres for enormt mye seksualisert reklame og medieinnhold fra tidlig alder. De trenger derfor trygg og god informasjon fra oss voksne i forkant, så de slipper å lære det fra for eksempel porno.

Så var det den «praten» da... La meg først understreke at mange foreldre gruer seg til dette. Mange med forventninger om klamme hender, sviende rødme og stotrende forklaringer. Men dersom man begynner tidlig og tar det opp med jevne mellomrom, vil det bli et mer naturlig tema. Målet må være å formidle om kropp og seksualitet på en måte som gjør at barnet ikke tenker at dette er tydeligvis noe voksne skammer seg over.

Her kommer noen tips til hvordan man kan overleve «praten», punkt for punkt.

  • Forberedelser: Som før all undervisning bør man gjøre litt research. Søk relevant litteratur. (Se: litteraturliste) Start med å notere deg barnets alder. Tilpass deretter hvor mye informasjon du deler, ut fra barnets modenhet og nysgjerrighet.
  • Fagspråk: Bruk betegnelser som vagina, skjede, penis, testikler osv. Gutte-/jentetiss er upresist og kan fort forveksles med urin. Barn må få lære navnet på alle kroppsdelene sine.
  • Budskapet: Jo tidligere jo bedre! Temaet bør ha vært på banen før barna begynner på skolen, mange syns også det blir flaut jo lengre opp i skolealder de kommer.
  • Fra treårsalder kan man forklare at det er bare voksne som kan lage babyer, og avsløre at de ikke kommer fra mystiske plasser som med storken eller flatpakker fra Ikea. Fortell at babyer ligger i mors mage før den kommer ut. For noen barn er dette nok, andre vil spørre hvor babyen var før den kom seg inn dit. Da kan vi forklare at når voksne er alene og koser kan pappaen putte penisen sin inni skjeden til mammaen, og da kan det bli baby av det. Avanserte forklaringer til små barn om egg og frø kan fort bli til høner og solsikkefrø i tankene til små barn, så hold det enkelt.
  • Fortell at det er dette som kalles å ha sex eller å ha samleie, og at voksne gjør det fordi det er godt og fordi de er glad i hverandre. Små barn trenger ikke info om forspill og orgasmer.
  • Når de blir litt eldre, er det viktig at de også lærer om følelser, forelskelse og kjærester. Og at man kan si både ja og nei til ting som angår dem selv og kroppen deres.
  • Kompetansemål: Barn er nysgjerrige, og da er det fint og viktig å gi dem svar på det de lurer på. De som har et godt forhold til seg selv og kroppen sin, får også et trygt og godt forhold til andre mennesker. Det er kjempeviktig at man lærer barna om grenser og begreper, det gjør dem i stand til å si fra hvis de har opplevd noe ubehagelig. Man vet også at barn som tidlig lærer om seksualitet debuterer tryggere og senere.
  • Evaluer og repeter: Tenk på det mer som et fag fremfor en enkeltforelesning.

Lykke til!


Støttelitteratur

Kroppen (1983). Bok av Trond Viggo Torgersen.

Kroppen (1981). TV-serie med Trond Viggo Torgersen https://tv.nrk.no/serie/kroppen/FBUA02004879/sesong-1/episode-2

TV-serien Newton som omhandler pubertet. Finnes på youtube og NRK-nett TV. https://tv.nrk.no/serie/newton-pubertet

Slik får man et barn (1993). Bok av Per Holm Knudsen

Spør helsestasjonen om tips.