50 el-sparkesykler plassert ut i Namsos: Suste avgårde

FEIRET: Emma Aunli Hofstad feiret 12 års dag sammen med vennene sine med en testtyr på el-sparkesykkel. Og timinga var god, for 12 år er den anbefalte aldersgresnen for bruk av framkomstmiddelet. Til Høyre Tiril Ryan hestvik.

FEIRET: Emma Aunli Hofstad feiret 12 års dag sammen med vennene sine med en testtyr på el-sparkesykkel. Og timinga var god, for 12 år er den anbefalte aldersgresnen for bruk av framkomstmiddelet. Til Høyre Tiril Ryan hestvik. Foto:

Nå kan du la håret flagre i vinden, mens du suser gjennom høstløvet på gater og fortau i Namsos by. De nye el-sparkesyklene til offentlig benyttelse er her.

DEL

NAMSOS: – Kjempekult, var dommen fra jentegjengen som feiret 12-års dagen til Emma Aunli Hofstad med en testtur på elsparkesykler på Festplassen.

Lørdag var det slipp på festplassen av Namsos nyeste «kollektivtilbud», et samarbeid mellom Namsos kommune og Atb om utprøving av elsparkesykler i mellomstore trønderske byer.

Noen av jentene hadde prøvd før, mens for andre var det første gang, men det tok bare sekunder før frydefulle hyl og brede smil viste at dette hadde de full kontroll på.

Viktor (8) var en av de første i køen.

– Jeg har prøvd før, og det er kjempeartig, smilte Viktor.

– Hva synes du om at de sier at du helst må vente til du er 12 år før du kan kjøre i trafikken?

– Det er egentlig helt greit, det går jo ganske fort, så det er best at man er forsiktig og følger reglene, mente åtteåringen.

FØRST: Charlotte (12), Viktor (8) og Kristoffer (13) var de første som fikk prøve el-spareksyklene etter et lite sikkerhetskurs.

FØRST: Charlotte (12), Viktor (8) og Kristoffer (13) var de første som fikk prøve el-spareksyklene etter et lite sikkerhetskurs. Foto:

2,50 per minutt

– Vi er veldig spent. Namsos sentrum og nærområdene er perfekt for utprøving med tanke på at avstandene er store nok til at folk kan ha nytte av et slikt framkomstmiddel, sier Andreas Enge i Atb.

For å bruke el-sparkesykkelen må du laste ned en app på mobilen (TIER e-scooter), deretter registrere deg med telefonnummer og legge inn et kredittkort/debetkort, du kan altså foreløpig ikke betale med vipps eller andre mobile betalingsløsninger. Appen er ganske selvforklarende, og enkelt se hvor det er ledige sparkesykler.

Ifølge Tier jobbes det med det vi kan kalle kontantkortløsninger – med forhåndsbetaling av pakker med kjøreminutter. Det finnes allerede mulighet for å løse et dagspass, da koster det 100 kroner for frie minutter og ubegrenset antall opplåsninger av sparkesykler.

Startprisen for å låse opp sykkelen er 10 kroner, deretter ruller taksameteret med 2,50 kroner per minutt.

– Minuttene tikker kun under bruk eller hele tida?

– Minuttene går til du logger av, så om du for eksempel skal inn og handle noe, må du enten logge av og risikere at sparkesykkelen er borte når du kommer ut, eller la taksameteret gå hvis du vil låse sykkelen slik at ingen andre kan ta den, forklarer Enge.

Maks 20 km/t

Toppfarten er oppunder 20 kilometer i timen, eller omkring fire-fem ganger normal/vanlig gangfart. I deler av Namsos sentrum for eksempel i Havnegata er hastigheten begrenset (elektronisk) til 10 kilometer i timen.

TUT OG KJØR: 50 slike er å finne rundt om i Namsos sentrum og nærområdene. Syklene er opplåst for bruk mellom 06.00 og 22.00 sju dager i uka.

TUT OG KJØR: 50 slike er å finne rundt om i Namsos sentrum og nærområdene. Syklene er opplåst for bruk mellom 06.00 og 22.00 sju dager i uka. Foto:

– Hvor mange parkerings-/henteplasser har dere nå ved oppstarten?

– Ingen. Vi har spredd de 50 sparkesyklene litt rundt om i byen nå i første omgang. Du kan altså hente og sette igjen der du lyster, men parkerer du på det vi kan foretrukne plasser får du fri opplåsing neste gang du tar en sparkesykkel, sier Enge.

Sparkesyklene er tiltenkt bruk innenfor en avgrenset sone i og rundt Namsos sentrum – anslagsvis fem kilometer radius. Den vil virke utenfor denne sonen, men da får du ikke logget deg ut om du parkerer der.

I tillegg er det innført noen såkalt røde soner, det vil si steder du ikke skal/bør sette igjen farkosten. Hvis du likevel setter den på rød sone vil taksameteret gå i inntil 60 minutter, om den ikke blir flyttet innenfor godkjent sone. Alle soner er tydelig markert i appen.

Sparkesyklene er tilgjengelige mellom 06.00 og 22.00 sju dager i uka.

– Dette er et prøveprosjekt, har dere satt noen dato for stans nå i høst?

– I utgangspunktet har vi sagt ut oktober, men det er også væravhengig, og skulle det fro eksempel bli glatt morgen eller kveld kan MN Vekst som har driftsansvaret enkelt sperre syklene for bruk i deler av åpningstida, sier han.

– Er det en sykkel som kan benyttes på fortau og gang og sykkelveger?

– Utgangspunktet er de samme reglene som for syklende. Vi anbefaler folk å gå inn på hjemmesida vår, der ligger det svar på spørsmål du måtte ha og noen anbefalinger om trygg bruk av elsparkesykler, sier Enge.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken