(Trønderdebatt)

Fylkespolitikernes manglende håndtering av det som ser ut som et Mongstad-prosjekt uten rammer, innsyn og total likegyldighet, bør opphøre i god tid før neste kommune og fylkestingsvalg.

Når et selskap som AtB først var på beina, da gjaldt det å skaffe det en ledelse som ikke lot seg pille på nesen. Og som tydeligvis hadde en slik overtalingsevne at selv de fleste garvede politikere lot seg lure.

Les også

Nå bør AtB gås gjennom fra A til Å

Det er ikke bare dette anbudet som ikke holder mål. Metrobusser, gedigne busslommer og et rør uten like med bussbytter opptil flere ganger, bare for at de tre linjene med metrobuss skulle vise positiv passasjertrafikk.

Jeg har ved flere anledninger hatt møter og samarbeid med ansatte i AtB, i perioden før det korte to-årsanbudet fra 2019-2021. Det var dyktige folk, men hvorfor i all verden måtte noe så enkelt som skolekjøring i Nord-Trøndelag oppfinnes på nytt, spesielt når folk som Steinar Norum og Ruth Lønnum i gamle Nord-Trøndelag fylkeskommune hadde stålkontroll.

Les også

Fylkeskommunen må vurdere om de har tillit til AtBs styre

Heldigvis har bussjåførene bussbransjeavtalen i bakkant, og deres lønn er sikret som sådan. Men det hjelper lite når Vy komprimerer og reduserer hundreprosentstillinger fordi de har oppdaget at anbudet de vant, kanskje er så mye som 20 prosent for lavt betalt.

Og for dere som lurer på det med 55-75-prosentsstillinger: Én skolebuss krever én sjåfør både morgen og ettermiddag. Det vil si minimum to timer morgen, og to timer ettermiddag, avhengig av lengde på ruta. I tillegg har han delt dagstillegg dersom oppholdet er over én time, minst (omtrent 230 kroner ekstra per skoledag.) Det er i praksis 190 skoledager i året.

Les også

Nok et katastrofalt anbud i Trøndelag. Hele bransjen er i ferd med å bli ødelagt.

En skolesjåfør starter normalt kl. 06.00-06:30. Først er det videregåendekjøring, så ungdomskole, og til slutt barneskole. Når dagen er ferdig er kl. 17, har han med andre ord i løpet av en elleve timers dag klart å få til fem-seks timer. Inklusive deltdagstillegget. Det finnes også hundreprosentstillinger, men de blir forbeholdt bybusskjøring og ordinær rutekjøring.

Det beste er at det er så få sjåfører som mulig på samme skolebuss. Det går fint an å blande skole og rutekjøring, men det er til syvende og sist antall skoleruter som bestemmer hvor mange reduserte stillinger det blir.

ATB har 110 ansatte, fem direktører og avdelingssjefer, som etter min mening er 60 for mange.