Henter inspirasjon i Liverpool

Forberedelsene for å få til et nasjonalt rockemuseum i Namsos er i gang, og denne uka er de prosjektansvarlige på rundreise i Europa for å besøke andre steder som har opprettet lignende musikksentre. I går var reisefølget på Beatlesmuseet i Liverpool.

DELER ERFARINGER: Terje Adde, markedssjef Mary Chadwick, direktør for Beatlesstory, Jerry Goldman og prosjektleder Stein Storsul foran inngangen til The Beatlesstory i Liverpool. 

DELER ERFARINGER: Terje Adde, markedssjef Mary Chadwick, direktør for Beatlesstory, Jerry Goldman og prosjektleder Stein Storsul foran inngangen til The Beatlesstory i Liverpool. 

arkiv

LIVERPOOL: Det er prosjektleder Stein Storsul som sammen med

kultursjef Terje Adde i Namsos kommune står bak ideen om den

lille inspirasjonsturen. Med seg på reisen har de Terje Tranaas,

Åge Aleksandersen og fylkeskultursjef Ragnhild Kvalø.

– Vi bestemte oss for å dra på denne turen for å finne ut mer

om hvordan et rockesenter i Namsos kan se ut, forteller kultursjef

Terje Adde.

Namsos har sterk konkurranse fra byer som Oslo, Bergen, Trondheim,

Stavanger og Kristiansand om å få rockemuseet, og det var en

av grunnene til at man valgte å reise utenlands for å få nye

impulser. I tillegg samarbeider man med Notodden, som allerede

har planer om et senter for bluesmusikk.

– Ettersom Notodden har bluesmusikken, håper vi å få rocken

til Namsos, sier Adde.

Åges gamle gitarer

Øverst på programmet i Liverpool var et besøk i museet «The

Beatlesstory». Her fikk nordtrønderne se hvordan den engelske

industribyen har benyttet seg av å være fødested for verdens

mest kjente band, The Beatles.

– Det var interessant å se hvordan de har gjort det. Så langt

har vi bare fleipa litt med tanken om at vi må få tak i noen

av Åges gamle gitarer og stille dem ut, men det er akkurat det

de har gjort her, og dersom vi skal få til et ordentlig produkt

i Namsos, må vi ha med den biten også, sier Adde.

Selv om det var satt av god tid til museumsrunden var det ikke

det som fascinerte namdalingene mest. De tuslet kjapt gjennom

de ulike rommene, uten å bry seg om å lese alle plakatene med

faktaopplysningene om John, Paul, George og Ringo.

undefined 

– Vi kan jo alt dette fra før vi, vet du, sier Åge Aleksandersen.

Namsosveteranen ble imidlertid ganske interessert da han kom

til den delen av utstillinga som omhandler innspillingsstudio

og lydutstyr.

– Nå kommer godsakene, smilte han fornøyd og gransket gamle

lydbåndsopptakere og kopier av Beatlesmedlemmene i Apple Studio

i London.

Sammen med Terje Tranås er Åge med som representant for musikkbransjen

og vil være involvert i videreutviklinga av musikktalent som

man håper å få til i Namsos. Han er imidlertid forsiktig med

å si for mye om de planene som foreligger.

– Foreløpig vet vi ikke så mye om hva som kommer til å skje,

så jeg aner ikke hva min rolle blir i alt dette, sier han.

– Hva synes du om det at du og karrieren din snart kan være

på utstilling, slik som Beatles er her?

– Ennå er det veldig uklart hvordan opplegget i Namsos blir,

det er ikke sikkert det blir slik som dette i det hele tatt.

Men jeg synes det er moro å se hva de har gjort, og jeg gleder

meg til å se resten av stedene vi skal besøke også, sier han.

Råd og erfaringer

Etter museumsbesøket fikk nordmennene møte Jerry Goldman, direktøren

for Beatlesmuseet og markedssjef Mary Chadwick. De svarte på

spørsmål og kom med gode råd til sine norske kolleger, både

når det gjaldt oppstart og utbedring av planer, og hvilke erfaringer

de har gjennom 12 års drift av museet.
– Det er vanskelig å si akkurat hva som må til for å lykkes

med et slikt produkt, men jeg mener bestemt at det først og

fremst må være en spennende opplevelse, noe som gjør at folk

som har vært der reiser hjem og anbefaler det til familie og

venner. I tillegg må man være tålmodig og bruke god tid på å

bygge seg opp. Den absolutt beste markedsføringa skjer gjennom

at folk snakker om det, og slike ting tar minst tre til fire

år, forteller Goldman.

Storsul, som er prosjektleder for Rock City Namsos, mener imidlertid

det kunne vært gjort mye mer ut av museet, som ligger i byens

kjente havnestrøk, Albert Docks.