Tv-gigant lager film om «ørnemannen»

Brasils største tv-kanal Globo, med 50 millioner seere, kommer til Flatanger for å lage film om «ørnemannen» Ole Martin Dahle.

FILMKJENDIS: Et team fra Brasils største tv-kanal kommer til Flatanger for å lage film om Ole Martin Dahle, også kjent som «Ørnemannen». 

arkiv

FLATANGER: – For 14 dager siden ble jeg kontaktet av Brasils største tv-kanal, som har cirka 50 millioner tv-seere. De vil komme og lage film om «ørnemannen». Verden er ikke stor. Men å få en sånn mulighet til å presentere namdalsnatur er kjempeartig, sier Dahle.

Yndet reisemål

Flatanger er blitt et yndet reisemål for ledende naturfotografer i verden – og Dahle har i høyeste grad bidratt til det.

Tv-kanalen kommer til Flatanger 31. august anført av filmprodusent Cristian Dimitrius – og blir i fem dager for å filme historien om «ørnemannen».

– Hvordan fikk du henvendelsen?

– Jeg er med i ei sammenslutning med naturbaserte reiselivsaktører som heter Wild Norway. Det var prosjektlederen i sammenslutninga som først ble kontaktet og deretter videreformidlet kontakt med meg. Siden har jeg fått mail fra tv-selskapet. Jeg spurte hvordan de hadde funnet meg, og da viste det seg at de hadde lest om «Eagle Man» i et italiensk magasin, forteller Dahle.

– Hva betyr det for deg at et så stort tv-selskap kommer til Flatanger for å lage film?

– Min person er underordnet, selv om jeg selvfølgelig synes det er stas. Selvsagt er det viktig for meg å få kunder – om jeg får noen fra Brasil er det bra. Men det viktigste for meg er å vise fram den naturen vi har i Namdalen, og få profilert det ut i hele verden, svarer Dahle.

Potensial

Han er ikke i tvil om at en slik tv-profilering er gull verdt – ikke bare for ham selv, men for reiselivet i regionen.

– Det er ingen tvil om at det ligger et stort potensial i dette. Men fremdeles er vi bare i startfasen. Det må profesjonaliseres enda mer og gjøres kjøpbart og sexy nok, sier han.

Det handler om å tilby en helhetlig pakke fra ankomst til avreise.

– Det må være gjennomført bra fra du møter dem på Værnes til du slipper dem av i Flatanger, med overnatting og alt som hører med. Man må kunne levere varene, fastslår Dahle.

«Ørnemannens» opplegg er beskrevet som et «produkt i verdensklasse».

Og Flatanger kan nå bli enda mer kjent.

– De som lager filmen, kan jo selge den til andre kanaler, og det kan gjøre at det sprer seg fort, sier han.

Tv-kanalen Globo har overfor Dahle signalisert at de også ønsker å presentere mer fra Trøndelag under sitt norgesbesøk.

– De ønsket å lage noe om Spelet på Stiklestad. Men det er jo ferdig. Men de skulle prøve å lage noe om Stiklestad og Den gylne omveg på tur tilbake. Uansett kan dette være med på å gi trøndersk reiseliv masse reklame, mener Ole Martin Dahle.