Nei til billigbriller

Trygg Trafikk advarer mot Norges mest solgte briller.

OBS! Syv prosent av de som kun har ferdigbriller, bruker dem også til bilkjøring. Det tilsvarer rundt 80.000 bilister på norske veier. Foto: Colourbox/ANB 

arkiv

[broom.no]

Det er mørkt både morgen og kveld. Dette i kombinasjon med nedbør og regnvåte veier, gjør at det er krevende å få med seg hva som skjer foran og rundt bilen.

Mange trenger derfor hjelp av briller for å få best mulig syn. Men her er det slett ikke likegyldig hva man bruker.



Ferdigbriller er ikke egnet for bilkjøring, men mange bruker dem likevel til dette, viser en undersøkelse. Trafikkfarlig, mener Trygg Trafikk.

TNS Gallup har gjort en undersøkelse for Norges Optikerforbund som viser at syv prosent av alle nordmenn som kun bruker ferdigbriller, også bruker dem under bilkjøring.

Det tilsvarer et antall på 80 000 norske sjåfører, som kjører med ferdigbriller.

– Ferdigbriller kan langt på vei sammenlignes med forstørrelsesglass som kan gjøre dashbord og instrumenter tydeligere. Men som bilist har du behov for å orientere deg om det som skjer et stykke foran og utenfor bilen. Til det er de slett ikke egnet, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

Synet er den viktigste sansen vi har for trygg bilkjøring.

– Du får nesten all informasjon via øynene når du kjører. Forandringene i synet skjer så gradvis at vi ikke merker det. Begynner du å se litt dårlig i dagslys, har du en enda større utfordring i høstmørket, sier Johansen.



Ferdigbriller skal etter Norsk Standard merkes med et symbol som viser at de er uegnet til bilkjøring. Brillene omtales gjerne som en nødløsning og er beregnet for lesing eller når du jobber med ting på nært hold.

Det er gode grunner til at dårlig syn bak rattet krever optikertilpassete briller. For eksempel skal avstanden mellom øynene og avstanden mellom senter av glassene være like

– Med ferdigbriller kan det oppstå hva vi kaller prismatiske effekter i glasset på grunn av avvik i avstand mellom glassene i forhold til hvor stor avstand det er mellom øynene. Hodepine, tretthet og redusert konsentrasjon er en mulig konsekvens, sier optiker Magne Egerdal.



Egerdal og medstudenter interesserte seg spesielt for ferdigbriller i et bachelorprosjekt ved Institutt for optometri og synsvitenskap ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold i fjor.

– En nærsynt som kjøper en minusbrille for å se bedre på avstand, vil kanskje se bedre enn hun gjorde uten. Men det er ikke gitt at hun ser så bra som reglene krever, sier Egerdal, som også er regjerende norgesmester i optometri.

På langt nær alle ferdigbriller er forskriftsmessig merket med symbol eller tekst som opplyser at de er uegnet for bilkjøring.

Magne Egerdal og medstudenter undersøkte dette som en del av bacheloroppgaven. De fant ut at 64 av de 100 undersøkte ferdigbrillene ikke var merket slik de skal. (ANB)