Siste reis for russisk «stridsvogn»

– Denne bilen er et klenodium

Fredag formiddag fikk bilopphuggeriet på Skage inn noe litt utenom det vanlige. En 1977-modell Volga GAZ 24. Se video!

Unik: Bjarne Brøndbo foran en Volga GAZ 24. Den eneste i sitt slag i hele Nord-Trøndelag. ALLE FOTO: BJØRN TORE NESS 

Interiør: Bjarne Brøndbo hos bilopphuggeriet trekker fram interiøret som noe for seg selv. 

Karakteristisk: Volga GAZ 24 har en karakteristisk front. Denne bilen har stått lagret siden slutten av 80-tallet. 

arkiv

SKAGE: – Dette var så spesielt at jeg bare måtte ringe Namdalsavisa, gliser Bjarne Brøndbo.
– Det er en russiskprodusert panservogn, eller stridsvogn. Den veier nesten to tonn, forteller en svært opprømt Brøndbo.
Han kunne ikke tro sine egen øyne da bilen kom inn på gårdsplassen til bilopphuggeriet.
– Har du kjørt en Volga selv noen gang?
– Ja det har jeg gjort. Det var vel lenge før jeg egentlig fikk lov til å kjøre bil, at vi fikk inn en slik på huggeriet. Det jeg husker best var at bakakslinga på hjullasteren vi hadde løftet seg på grunn av at bilen var så tung, smiler Brøndbo.
Det er hele 35 år siden en slik bil ble levert hos huggeriet på Skage sist, og det er noe av årsaken til at det er en svært begeistret huggerisjef som møter NAs utsendte.

Historie

– Da vi søkte den opp på datamaskinen fant vi ut at dette er den eneste i sitt slag i hele Nord-Trøndelag. Så i dag er en liten merkedag. Bare se på interiøret. Det er jo historisk, mener Brøndbo, som også spøker litt med at de kanskje må la bilen stå noen dager før de vraker den, slik at flest mulig kan komme for å se, smiler Brøndbo mens han viser fram bilen.
Før bilen kom til sitt endelige hvilested, befant den seg på Terråk. Opprinnelig ble den eid av butikksjefen ved Bindalsbygg på Terråk, Sverre Liasjø.
– Liasjø gikk bort for mange år siden, og for vel 20 år siden fikk søsteren min bilen for å pusse den opp. Siden har den stått lagret i garasjen, forteller Sverre Nilsen som leverte bilen på Skage.
– Vi så litt på den, og fant fort ut at det ikke var noe vits å prøve å få den i god stand igjen, forteller Nilsen.
"Dette er en merkedag
Bjarne Brøndbo
Daglig leder Bil1Din
– Den var såpass forfalt at det ville kostet oss flere titusener av kroner for å pusse den opp, fortsetter Nilsen.
Til tross for at bilen var i den forfatninga den var, fikk de start på den for kun få år siden.
– Vi kjørte litt rundt med den på gårdsplassen for to-tre år siden. Den var en del opprustete bensinslanger, så det var litt Reodor Felgen-løsninger for å få bensin i den, forklarer Nilsen.

Ikke morsomt

Nilsen er litt over gjennomsnittet interessert i biler, og det var ikke bare enkelt å levere en slik sjelden bil til vraking.
– Det var ikke artig. Men når du ser hvor dårlig forfatning den var i, så var det ingen veg utenom. Å få tak i deler til denne bilen, er i bortimot umulig her i Norge. Jeg husker at vi prøvde å få den registrert for noen år siden. Da var det for mye slakk i rattet til at den kunne bli registrert. På denne bilen er det noe som heter tannstagstyring, og dette må lages helt på nytt, fordi det ikke finnes slike i Norge. Bare den delen koster over ti tusen kroner å få laget, forklarer Nilsen.
På huggeriet er de derimot fra seg av begeistring over sjeldenheten som kom inn porten.
– Det er jo en sjuseter også. Et klenodium rett og slett, sier en opprømt huggerisjef.

KLIKK PÅ VIDEOBILDET ØVERST FOR Å HØRE BJARNE FORTELLE SELV!