Forskjellen på SoMe og SoMe

Ill bilde til Aursand Hagerup skribent 

arkiv

Det finnes to typer mennesker i sosiale medier-bransjen. Men la meg først tydeliggjøre hvilke ting vi har til felles:

  1. Vi sier «SoMe» i stedet for sosiale medier. Det tar rett og slett for lang tid å si sosiale medier 100 ganger hver dag (Det gjelder alle bransjer med lange ord man er nødt til å bruke ofte – for eksempel sier Erna «Fremspartiet» i stedet for Fremskrittspartiet). Dette er helt forståelig.
  2. Vi er ekstremt aktive på sosiale medier. Ikke så rart, siden vi tross alt jobber med det. Og i mange tilfeller har nok den ekstreme aktiviteten gjort at vi innså at vi like gjerne tar betalt for å gjøre en jobb som allerede var profesjonell. Eller ihvertfall tok like mye tid som en betalt jobb.
  3. Vi elsker å få bekreftelse. Likes og retweets gjør oss lykkelige. Selvfølgelig er det mange andre ting som gjør oss mer lykkelige, men den målbare tilbakemeldingen er en viktig drivkraft for oss. Vi er tilsvarende livredde for at noen ikke skal like oss. De som sier de ikke lar seg affisere av hets, juger.
  4. Vi har et enormt behov for å få faglig anerkjennelse. Siden det å jobbe med sosiale medier er såpass nytt, er det viktig å bli ansett som en person med peiling på faget. Særlig når det ikke er noen som har full oversikt – og alt er i konstant og rask endring.


Vi har altså ganske mye til felles, denne voksende gjengen med folk som lever av å skjønne Likes. Allikevel er det altså to hovedgrupper du kan dele oss inn i. Og det er lett å høre hvilken av gruppene man tilhører: Den ene sier «SoMe» rett fram, med norsk uttale. Den andre sier også SoMe, men bruker engelsk uttale – «såo-mi», som da blir en forkortelse for social media. Som om det skulle bety noe annet enn sosiale medier.

     Som det står i beskrivelsen av hva jeg driver med, er KjellTech nevnt. Det er navnet på et konsulentselskap drevet av Kjell – kontorets skrekk og en kynisk opportunist. Slagordet er: «KjellTech – Where professionality meets the future of today. Now.»

     Heldigvis for verden er både han og selskapet fiktive: Kjell er hovedkarakteren i en tegneserie som heter Lunch. Men firmaet finnes likefullt på sosiale medier, slik firma jo bør i 2015. 
     Jeg har som sideprosjekt å være KjellTech på sosiale medier – i samarbeid med tegneserieskaperen Børge Lund.


KjellTech er et firma som kommer med råd av typen:

Siden alle tenker ut av boksen, anbefaler KjellTech firma å tenke INN i boksen – der er det mer oversiktlig.

Eller:

Hvis et problem ikke kan løses med konsulenter, har du ikke brukt nok konsulenter.

Eller for eksempel:

En god grunn til å ansette unge mennesker er at du får noen til å drifte bedriftens Facebook-side.

...og Såo-mi-gruppen av sosiale medier-rådgivere er til forveksling lik KjellTech. Bare ikke like gjennomskuelige. De kjennetegnes av at de:

  1. Liker å kalle seg eksperter, og framstå som om de har fasitsvar på alt.
  2. Har stor forkjærlighet for akronymer, som B2B, B2C, CPC, CTR, CTA, KPI, P2P, ROI, RTD, SMO, SOV og WOM. Forkortelser prioriteres alltid foran klartekst.
  3. Er eksperter å profilere seg selv, spesielt på Twitter og i media. Der uttaler de seg om alt som handler om sosiale medier, og omtaler seg selv selvfølgelig som: Eksperter. Uavhengig av kompetansenivå.
  4. Evner å få svært godt betalt for å holde foredrag. Uavhengig av om publikum faktisk sitter igjen med noe konkret eller ikke.
  5. Snakker (for tiden) mye om content marketing. Og om å lage bra «content». Gjerne i kombinasjon med akronymer fra punkt 2.
  6. Foredragene deres oppleves som at man har lært mye, selv om kjernen kan være ganske selvfølgelig. Ikke lag dårlig innhold, er gjerne mantraet. Konklusjonen er alltid at «content is king». Bra ting er bra. Halleluja!

Vi som sier SoMe med norsk uttale, liker å tro at vi ikke er skyldige i noen av disse tingene.

Og jeg håper inderlig vi har rett. Ellers er jeg en parodi på en parodi på en parodi av et firma som er en parodi på en rådgiver som er en parodi på meg selv. Og det blir i meste laget – selv for en som jobber med sånt.

arkiv