Drømmebakeriet kan få en marerittstart

Det nye Drømmebakeriet i Lierne kan få den verst tenkelig starten når de neste år skal prøve å overbevise butikker og kunder om å kjøpe drømmelefsene.

Kortreist masse: På tomta der John Helge Inderdal bygger Drømmebakeriet er det sprengt bort betydelig med fjell. Denne massen mener ordføreren i Lierne kan brukes til å ruste opp fylkesvegen som er i ferd med å forvitre. 

arkiv

SØRLI: For når tonnevis av lefser skal sendes ut til butikker i det ganske land, er gründer John Helge Inderdal avhengig av at vegene kan bære vogntogene som skal frakte dem.

Noe som langt fra er en selvfølge i Distrikts-Norge.

I vår fikk Inderdal en forsmak på hvilke utfordringer som kan møte ham. Da fant nemlig Statens vegvesen ut at Fylkesveg 765 er i så dårlig stand at man umiddelbart måtte redusere akseltrykket fra 10 til 8 tonn i over en måned.

Koster millioner

Noe som kanskje ikke høres dramatisk ut, men tiltaket kostet det lokale næringslivet millioner av kroner. Penger som må tas rett fra bunnlinja.


  • LES OGSÅ:

    Ingen løsning i sikte

    I fylkeskommunen skjønner man frustra- sjonen, men kan ikke gjøre noe før om flere år. – Sånn er det dessverre bare, sier fylkesråd Tor Erik Jensen.


Årsaken er at man plutselig kan frakte ned mot halvparten av det man normalt gjør i et vogntog. Det sender transportkostnadene til himmels.

Uforutsette utgifter er tøft for alle, men ekstra tøft for bedrifter i en oppstartsfase.

Li-ekspressen frakter mye av varene til og fra Lierne. På vegne av Lierne bakeri regnet daglig leder Ronny André Sundvik ut at bakeriets ekstrakostnad kom på 180.000 kroner per uke med redusert akseltrykk.


"Er det fare for at samme tiltak må settes inn også neste vår, må fylkeskommunen bare finne penger til å rette opp vegen nå.

John Helge Inderdal

Gründer


Også skogbruket og Li-skifer har fått betydelige ekstrakostnader som følge av reduksjonen i vår.

Tonnevis av tømmer lå allerede klart til å transporteres ut da tiltaket ble satt inn.

– Vi ønsker jevn hogst året rundt og da kan vi ikke leve med denne usikkerheten hengende over oss, sier næringspolitisk sjef Anna Ceselie Brustad Moe i Allskog.


Krever handling

– Beregningene gjort for dagens bakeri vil gjelde også for oss. Den usikkerheten vegstandarden gir oss, er uholdbar, sier John Helge Inderdal og legger til:

– Er det fare for at samme tiltak må settes inn også neste vår, må fylkeskommunen bare finne penger til å rette opp vegen nå. Det er umulig å drive butikk med sånne ramme- vilkår, sier John Helge Inderdal.


Kan skje igjen neste år

Som ikke er alene om å være bekymret. I likhet med ham har både ordfører Alf Robert Arvasli, Sundvik i Li- ekspressen og tømmernæringa sendt brev til fylkeskommunen. Samtlige ber om at nødvendige tiltak settes inn umiddelbart dersom man tror man må sette inn samme tiltak neste år.

Så langt har ingen fått svar, selv om det er over to måneder siden brevene ble sendt.


Ny veg koster 17 mill

Bekymringa deres er imidlertid reell. Det bekrefter seksjonssjef Hågen Ven i Statens vegvesen.

– Når vi måtte gjøre det i vår, er det ikke utenkelig at akseltrykket må reduseres neste år også, sier Ven.

Han forteller videre at det vil koste 11–17 millioner kroner å utbedre strekninga som er på 11 kilometer – altså 1,1 million per kilometer om man ender på det billigste anslaget.

– Det endelige beløpet er nok nærmere 17 millioner, sier Ven.

Relaterte saker: