Sjåføren omkom etter utforkjøring på Fv 17

En polsk mann i 20-årene omkom etter at en semitrailer kjørte av Fv 17 i Høylandet.

DØDSULYKKE: Kjøretøyet havnet på taket etter utforkjøringa. Den kvinnelige passasjeren berget seg ut, mens sjåføren - en mann i 20-årene - omkom. 

RASKT PÅ STEDET: Hjelpemannskap var på stedet kort tid etter ulykka, men livet til sjåføren sto ikke til å redde. Den omkomne er en polsk mann i 20-årene, opplyser politiet. 

arkiv

HØYLANDET: – Det var en mann som omkom, opplyste operasjonsleder Ulf Bertil Wiseth i Nord-Trøndelag politidistrikt klokka 20.30.

Den omkomne var sjåfør av kjøretøyet.

Norskregistrert

Utover det har politiet ingen andre detaljer knyttet til ulykka, men NAs fotograf på stedet opplyser at kjøretøyet er norskregistrert.

Ulykkesstedet ligger like sør for Råumfossen på Fv. 17.


  • LES OGSÅ:

    Jo bedre veg, jo flere dødsfall

    Det store ulykkesparadokset

    Stikk i strid med hva man skulle tro: Jo bedre kjøreforhold, jo flere dør eller blir alvorlig skadet på vegene i Nord-Trøndelag.


Meldinga om ulykka kom like før klokka 20 mandag kveld:

"Trailer kjørt av vegen Skarland Høylandet, trailer ligger på taket, nødetater på veg, skadeomfang ukjent" twitret politiet.

Fastklemt

Ifølge politiet skal det ha vært to personer i bilen.

"En har kommet seg ut, den andre sitter fastklemt", opplyste politiet like etterpå.

Passasjeren, ei kvinne i 20-årene fra Polen, fikk hjelp av personer som kom til stedet rett etter ulykka og kom seg dermed ut av kjøretøyet.

- Kvinnen ble fraktet med ambulanse til Sykehuset Namsos. Vi vet ikke skadeomfanget på henne, sier Wiseth.

To ambulanser var raskt på stedet, og i tillegg ble luftambulansen rekvirert til ulykkesområdet, som ligger like sør for Råumfossen på Fv 17.

Men luftambulansen ble kansellert da personen ble bekreftet omkommet på stedet.


Skjedde i en sving

- Utforkjøringa har skjedd i en høyresving, opplyser NAs fotograf.

Fv 17 er foreløpig ikke stengt på stedet, ettersom semitraileren ligger fire-fem meter utenfor vegbanen.

Det foregår manuell dirigering på stedet.

Politiet opplyser at de ikke vil foreta seg mer arbeid på ulykkesstedet i påvente av ulykkesgruppa til Statens vegvesen og krimteknikere, som blir koblet inn ved dødsulykker i trafikken.

De vil oppsøke ulykkesstedet for å gjøre sine undersøkelser.