Fjerner to flaskehalser på E6 i Namsskogan

Men ordfører Stian Brekkvassmo må fortsatt punge ut flere hundre tusen i renter for miljøgata kommunen la ut for i 2011.

Fornøyd: Namsskogans ordfører var godt fornøyd med at E6 i kommunen bli utbedret på to kritisk punkter. Men penger for Miljøgata må han fortsatt vente på. Foto: Privat 

arkiv

NAMSSKOGAN: Brekkvassmo, som tirsdag kveld ble formelt valgt til ordfører for fire nye år, sutrer ikke av den grunn.

– Det er klart vi enkelt kan finne ting i statsbudsjettet vi ikke er fornøyd med. Men på en dag som dette skal vi glede oss over det vi faktisk får, sier Ap-ordføreren.

– I år fikk ikke Nord-Trøndelag så mye, så vi i Namsskogan får en betydelig andel i så måte, legger han til.

Det er jernbaneundergangen på Vintermyra og Tunnsjøelvbrua regjeringa ønsker å ruste opp kommende år.

Undergangen er så smal, at den er lysregulert. Tunnsjøelvbrua gikk fra to til ett felt i fjor, da vegmyndighetene økte aksellasten på E6.

– Jeg har blitt fortalt at det var den eneste tofeltsbrua som ikke tålte økninga, så det var forventet at den utbedringa ville komme. Brua har også blitt veldig trafikkfarlig der den ligger i et dalsøkk, sier Brekkvassmo.

En utvidelse av jernbaneundergangen har på den annen side vært en årelang kamp for kommunen.

– Men det viser at det er viktig å stå på år etter år. I år er det langsiktig arbeid som gjør at vi endelig får fjernet denne flaskehalsen, understreker Brekkvassmo som langt fra har fått alt han ønsker seg.

Tidligere i høst skrev NA om miljøgata gjennom Namsskogan som hvert år koster kommunen hundretusener i renteutgifter.

Årsaken er at kommunen i sin tid la ut for utbedringa mot at staten skulle gjøre opp i ettertid.

Fire år etter at vegen sto klar, har staten ennå ikke betalt regninga på 15 millioner kroner. Brekkvassmo hadde et ørlite håp om at noe av pengene kom til neste år.

– Det ser dårlig ut når vi ikke finner det i statsbudsjettet, konkluderer Brekkvassmo.

Også de to siste flaskehalsene på E6 i kommunen – Håpnes Bro i sentrum og Brekkvasselv bru – blir like trange i minst ett år til.

Håpnes bru var stengt i går på grunn av asfaltarbeid.

– Det betyr at Norge igjen var delt i to en periode, sier Brekkvassmo og understreker at det på lang sikt ikke holder å utbedre en og en flaskehals på hovedvegen gjennom Norge.

Sammen med flere andre aktører er målet at det bygges en ny europaveg som kan håndtere dagens og ikke minst morgendagens transportbehov.

– Men det ligger nok langt fram i tid, sier Namsskogan-ordføreren.