Fikk skrivetriks fra Holm

15 ungdommer fra Nærøy ungdomsskole fikk en frisk start på låtskriverkarrieren fra Askil Holm.

INSPIRASJON: Askil Holm brukte både egne sanger og andres for å vise ungdommene på Nærøy ungdomsskole noen triks i hvordan å bygge opp ei god poplåt. 

KAN VI FILME?: På ungdommers vis var elevene på låtskriverkurset opptatt av å dokumentere dagen. 

LÅTSKRIVERE: Elevene synes låtskriverkurset var givende. 

arkiv

KOLVEREID: – Vi var heldige som fikk være med. Og jeg må si at det vi har lært i dag har åpnet øynene mine for hva som ligger bak en poptekst, sier Vegard Kulseng-Hansen som var blant elevene på Nærøy ungdomsskole som fredag fikk møte låtskriver, musiker og ikke minst lærer i faget å lage gode poplåter, Askil Holm.

– Det jeg prøver å lære bort til disse ungdommene er noe de egentlig kan fra før. Det er å bruke det samme språket og den dialekten de har brukt hele livet, sier Holm.

Han mener det er på tide at sangtekstene bør få en langt større plass i skoleverket enn i dag.

– Det er mye fokus på språk i skolen. Men det er i form av bøker eller dikt. Det blir også terpet på musikk. Men sangteksten blir glemt, og det er synd siden det er noe de aller fleste ungdommene har et forhold til.

Ved å hjelpe dem til å forstå mer om oppbyggingen av en poplåt, og ikke minst bruken av tekst, håper Holm at dagen kan inspirere elevene til å utforske låtskrivning selv.

– Jeg har prøvd meg på å lage noen låter. Men det stopper opp når jeg kommer til teksten, sier Aksel Solvang Rønningen.

– Start med tittel. Har du den på plass har du allerede retninga du skal gå i teksten. Får du da på plass et refreng så er veldig mye gjort, var rådet Holm ga til de unge låtskriverne.

Låtskriverkurset med Holm er en del av Kulturuka på Nærøy ungdomsskole.

– Dette er noe vi har hvert år i regi av Den kulturelle skolesekken. Den uka fyller vi med skapende aktiviteter. Vi har laget tapas, konsert med Quintus, skolekino og mer, sier Brynjar Flasnes.