– Han gikk langt i å snakke ned Olav Duun

– Solstad gikk langt i å snakke ned Olav Duun

Torgeir Strøm i Olav Duun-stiftinga i Namdalen mener Dag Solstad tar feil i flere av sine uttalelser om forfatterskapet til Olav Duun.

Ikke enig: Torgeir Strøm fra Olav-Duun stiftinga i Namdalen synes ikke Solstad har helt rett i mange av uttalelsene sine om Olav Duun. 

arkiv

NAMSOS: Dag Solstad la lite imellom da han under sitt foredrag om forfatterskapet til Olav Duun på Nasjonalbiblioteket i helga mente forfatteren er utdatert.

Ifølge Solstad har Duun lite å tilføre leserne, måten å skrive på er fremmed og likegyldig, og Solstad sier han nesten kjeder seg når han leser Duun sitt materiale.

  • LES OGSÅ:

    Dag Solstad med foredrag om Olav Duun på Nasjonalbiblioteket i Oslo

    – Olav Duun er utdatert

    Genierklært i sin tid, men Jøas store dikter har lite å tilføre nye lesere, mener forfatter Dag Solstad.

– Måten det fortelles om disse bøndene på, er foreldet og ikke representativ for vår tid, sa Solstad om måten Duun skildrer bygdesamfunnet langs kysten av Namdalen.

Han mener også at modernismen tok «knekken» på Olav Duun og at forfatteren ble avleggs på slutten av 1900-tallet.

Det får Torgeir Strøm og Olav Duun-stiftinga i Namdalen til å undre.


"Jeg trodde ikke at han ville gå så langt i å snakke ned Olav Duun.

Torgeir Strøm

Olav Duun-stiftinga


Helt uenig

– Både Olav Duun og Dag Solstad er forfattere jeg setter veldig høyt. Duun skrev om gamle bondesamfunn, og det interesserer Solstad lite. Han er mer opptatt av det moderne samfunnet med arbeiderklasser og bylivet. Jeg har vokst opp på bygda, og kommer jo kanskje nærmere det Duun skriver om på den måten, men jeg er helt uenig i at Duun er både uinteressant og utdatert, sier Strøm.


Kritisk blikk

Solstad hevder i sitt foredrag at Duun er blitt offer for tidas tann og at hans tekster i liten grad vil fenge nye lesere.

– Solstad har nok rett i at Duun er offer for tidas tann, men at det er utdatert stemmer ikke. Måten å skrive på forandrer seg hele tida og du skal være usedvanlig dyktig for holde interessen til leserne i veldig lang tid, sier Strøm.

– Nå var det Solstads oppgave å se nærmere på Duuns forfatterskap med kritiske øyne, men jeg trodde ikke at han ville gå så langt i å snakke ned Duun, fortsetter Strøm.

Solstad tok i bruk et nytt begrep for de svorne tilhengerne av forfatteren fra Jøa; duunianere.

– Solstad kritiserer oss for at vi er med på å forsvare en snever forfatter. Jeg som både duunianer og sosialist får ta dette litt positivt, og jeg mener at Duun fremdeles er interessant. Han tar opp de store tema rundt kjærlighet mellom mennesker og ulike utfordringer i livet. Dette er tema som ikke er foreldet, men snarere noe som opptar folk den dag i dag, mener Strøm.


Mener det fortsatt er interesse

Selv om Solstad kom med en knusende dom av forfatter- skapet til Jøas store sønn, kunne det virke som at inter- essen blant publikum var stor for forfatteren.

– Foredraget ble holdt i en sal med plass til rundt 200 personer. Det ble helt fullt og folk måtte stå. I tillegg måtte de åpne dørene fordi det fortsatte å strømme på folk. Det sto folk ute i gangen og ut mot gata, forklarer Strøm.

– Det viser jo at det i aller høyeste grad er interesse for Duun. Jeg synes det er flott at Nasjonalbiblioteket engasjerer seg for å sette søkelyset på tidligere forfattere, sier Strøm.

Det var en etter hvert noe nedtrykt gjeng «duunianere» som satt på bakerste benk i Nasjonalbiblioteket, men Strøm sier det er noe positivt å hente ut av kritikken fra Solstad.

– Det er jo bra at det skapes debatt. Nå får vi Duun fram i lyset igjen. Nasjonalbiblioteket har sagt at de på bakgrunn av dette foredraget, vil ha en paneldebatt 28. november.

Carl Frode Tiller var ikke til stede under foredraget og vil ikke uttale seg om Solstads holdning til Duun. Namsosforfatteren følger ham likevel et stykke på veg.

– Leser man Duun realistisk, er det lett å argumentere for at han kan synes foreldet. Realistisk litteratur må vel på et eller annet vis ha tatt opp i seg, iallfall forholde seg til, modernismen for å kjennes relevant i dag, sier Tiller til Adresseavisen


Juvikingane er «bad ass»

Duun har likevel gitt Tiller mye glede, selv om det nå er lenge siden han leste bøkene hans.

– I «Juvikfolke» var det karakterene, stilen og språket som tiltalte meg, og alt dette opplevde jeg som stilisert og kunstferdig på en god måte. Ingen karakterer i norsk litteratur er så «bad ass» som juvikingane, og ingen har uttalt replikker som har fått meg til å humre så mye, sier Tiller til avisa.